Audi Q7 3.0 TFSI Quattro – spesifikasi diubah, RM600k

Audi Q7 3.0 TFSI Quattro – spesifikasi diubah, RM600k

Selain Q2, Q5 dan Q8 yang dilancarkan hari ini, Audi Malaysia turut memberikan pembaharuan kepada spesifikasi Q7, daripada model pertama yang diperkenalkan pada tahun 2015 di sini. Sekarang, hanya satu varian 3.0 TFSI Quattro ditawarkan, dengan tanda harga RM599,900 tidak termasuk insurans. Ini termasuk jaminan lima tahun, tanpa had batuan (sebelum ini empat tahun atau 120,000 km).

Enjin juga masih sama seperti sebelum ini, iaitu unit petrol V6 3.0 liter supercharge, yang mampu menghasilkan kuasa 333 hp antara 5,500 hingga 6,500 rpm dan 440 Nm tork dari 2,900 hingga 5,300 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi automatik tiptronik lapan kelajuan, bersama sistem pacuan semua roda Quattro.

Daripada kedudukan pegun, SUV ini boleh mencecah kelajuan 100 km/j dalam masa 6.3 saat, sebelum mencecah laju maksimum yang dihadkan secara elektronik pada 250 km/j. Penggunaan bahan api pula terletak pada 7.9 liter bagi setiap 100 km.

Kelengkapan yang diberikan terus kebanyakannya masih sama seperti sebelum ini, termasuk suspensi udara adaptif, lampu utama dan lampu siang LED (dengan pembantu lampu tinggi dan pembersih), cermin sisi dengan fungsi pemanas dan anti silau, pintu but bukaan kuasa elektrik serta pembantu letak kereta dengan kamera pandangan keliling. Perubahan yang diberi adalah rim, yang sekarang merupakan unit Audi Sport 20 inci, dibalut tayar 285/45.

Sama juga dengan bahagian dalam. Anda masih akan mendapat balutan kulit, pengawal pendingin hawa automatik empat zon, tempat duduk larasan kuasa dengan penyokong belakang dan fungsi memori untuk pemandu, pakej lampu suasana, roda stereng balutan kulit dengan butang kawalan dan kemasan brushed aluminium.

Turut disediakan adalah kokpit virtual Audi, MMI Navigation Plus dengan MMI Touch, Audi Connect (termasuk pencarian Point of Interest dan WLAN hotspot), dan sistem bunyi Bang & Olufsen dengan bunyi 3D, menggantikan sistem bunyi Bose 3D pada model sebelum ini.

Pada bahagian keselamatan, pembeli Q7 baru ini akan menerima lapan beg udara, sistem pemerhati tekanan angin tayar, cagak Isofix pada semua tempat duduk baris kedua dan ketiga, Hold Assist dan Electronic Stability Control (ESC).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required