Pada Januari lalu, Petronas telah melancarkan bahan api baharunya, Primax 95 dengan Pro-Drive yang didatangkan dengan ciri “Dual Friction Modifier” yang pertama di dunia.

Menurut Petronas, teknologi yang digunakan oleh Primax 95 dengan Dual Drive telah dirumuskan bersama ciri Dual Friction Modifier. Di mana bahan api baharu ini berkeupayaan mengurangkan geseran dalam enjin sebanyak 20% berbanding bahan api dengan modifier tunggal. Kesannya, enjin kenderaan menjadi lebih lancar dan responsif. Kedua, ia juga hadir dengan Double Detergent yang berupaya membersihkan sehingga 99% deposit karbon.

Selain itu, petrol baharu ini juga hadir dengan ciri anti-hakisan enjin yang kini menyediakan dua kali lebih perlindungan kepada enjin. Ujian dan pemerhatian Petronas ke atas kenderaan juga mendapati, tenaga bateri yang tersisa masih berbaki 2% berbanding penggunaan petrol biasa. Ia juga menggunakan kurang tenaga bateri dan bahan api bagi satu jarak perjalanan yang sama.

Sebelum ia dilancarkan, Primax 95 dengan Pro-Drive yang direka sepenuhnya di Malaysia ini turut diuji di Amerika Syarikat, malah telah melibatkan proses pembangunannya selama dua tahun. Ia juga telah menjalani begitu banyak proses ujian dalam pelbagai peringkat untuk memastikan kualitinya adalah lebih berbanding teknologi yang sebelum ini hanya menggunakan Friction Modifier tunggal.

Malah antara ujian yang dilakukan sebelum dilancarkan adalah melibatkan pengalaman pengguna dengan memberikan mereka peluang untuk mencuba dan merasai sendiri kelebihan bahan api ini, tanpa dimaklumkan ia adalah bahan api terbaharu Petronas. Pengalaman tersebut turut dikongsikan menerusi rakaman video di atas.

Rata-rata pengguna yang terpilih dalam sesi ujian yang dilakukan pada 21 November lalu turut berkongsi pendapat yang sama iaitu bahan api yang diuji ini mampu memberikan prestasi enjin yang lebih mengagumkan. Ini termasuklah ia membantu enjin mendapatkan kuasa pecutan yang lebih lancar, dan pemanduan yang lebih berdinamik termasuk ketika memotong kenderaan lain dan juga melalui jalan berbukit.

Malah ia juga didapati mampu memberikan penjimatan ekonomi yang lebih optimum. Dua faktor terpenting ini dilihat mampu menjadi penanda aras bagi menentukan sama ada pengguna terus setia dan juga mampu menarik perhatian pengguna baharu untuk memilih Primax 95 dengan Pro-Drive ini.