Petronas perkenal petrol Primax 95 dengan Pro-Drive

Petronas perkenal petrol Primax 95 dengan Pro-Drive

Petronas Dagangan Berhad hari ini melancarkan petrol RON 95 dengan formulasi terbaru, dikenali sebagai Petronas Primax 95 dengan Pro-Drive. Bahan api berkenaan kini di datangkan dengan ciri “Dual Friction Modifier” yang pertama di dunia. Teknologi minyak sebelum ini hanya menggunakan modifier tunggal.

Apa kelebihan formulasi terbaru petrol RON 95 dari Petronas ini? Ada dua perkara – ia diuji berhasil mengurangkan geseran dalam enjin sebanyak 20% berbanding bahan api dengan modifier tunggal. Kesannya, enjin kenderaan menjadi lebih lancar dan responsif. Kedua, ia juga hadir dengan “Double Detergent” yang berupaya membersihkan sehingga 99% deposit karbon.

Petrol baru ini sudah berada disemua stesen Petronas seluruh negara dan mula dijual hari ini. Dibangunkan selama dua tahun, Primax 95 dengan Pro-Drive direka sepenuhnya di Malaysia sebelum turut diuji di Amerika Syarikat.

Petronas perkenal petrol Primax 95 dengan Pro-Drive

Eksekutif Teknologi Bahan Api Petronas Dagangan Berhad, Mohamad Hafiz Abd Aziz memaklumkan, ini kali pertama pembangunan bahan api petrol yang turut mengambil kira pemerhatian terhadap penggunaan terhadap kenderaan hibrid di dalam proses pembangunannya. “Berkaitan perkara ini, Petronas yang pertama melalkukannya. Disebabkan itu kami perlu memulakannya dari awal, dan melakukan pemerhatiannya sendiri, dari sifar,” jelas Hafiz.

Selain itu, petrol baru ini juga hadir dengan ciri anti-hakisan enjin yang kini menyediakan dua kali lebih perlindungan kepada enjin. Ujian dan pemerhatian Petronas ke atas kenderaan juga mendapati, baki tenaga bateri yang tersisa masih berbaki 2% berbanding penggunaan petrol biasa. Ia juga menggunakan kurang tenaga bateri dan bahan api bagi satu jarak perjalanan yang sama.

Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Datuk Sri Syed Zainal Abidin memaklumkan; “Primax 95 dengan Pro-Drive ini adalah maklumbalas kami dalam memenuhi keperluan dan memberi kepuasan kepada pelanggan. Rata-rata mereka inginkan pemanduan lebih lancar, enjin yang lebih responsif dan cekap. Jadi, melalui produk ini, kami penuhi keperluan itu semua.”

Petronas perkenal petrol Primax 95 dengan Pro-Drive

Sempena pelancaran rasmi ini dan ingin menggalakkan orang ramai mencuba sendiri produk terbaru ini, pelanggan yang mengisi RM30 Primax 95 dengan Pro-Drive di mana-mana stesen Petronas dari 1 – 3 Februari ini dan terus menerima rebat RM1 bagi pembelian barangan di Kedai Mesra Petronas.

Selain itu, 108 stesen Petronas ketika ini membolehkan pelanggan menggunakan perkhidmatan aplikasi pintar Setel; kaedah pembayaran tanpa tunai yang pertama di Asia Tenggara yang tidak memerlukan pemandu untuk keluar kenderaan bagi tujuan membuat pembayaran untuk bahan api. Angka ini akan ditingkatkan kepada 268 stesen menjelang Mac 2019, dan 600 stesen menjelang hujung tahun nanti.

Satu lagi perkhidmatan baru, trak mudah alih ROVR yang menyediakan perkhidmatan penghantaran bahan api antara perniagaan (B2B) yang boleh dimanfaatkan oleh pelanggan fleet akan turut dikembangkan. Ketika ini, hanya satu trak berkenaan tersedia, dan Petronas mensasarkan untuk ada 30 unit trak berkenaan menjelang hujung tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Good evening, has anyone tried this? I have been eyeing for this formula since saw a poster at their station

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Feels like any other petrol. No difference at all. I had to pay to test it though which is worst.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 2
  • damira on Feb 07, 2019 at 11:22 am

    Saya guna petrol ni balik kampong hari tu, boleh tahan laa fuel consump dia…

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Damira: boleh tahan cmne ye? makin byk or makin kurang? Further explanation plz. Tqvm

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • damira on Mar 13, 2019 at 2:32 pm

      makin jimat consumption dia… balik kampong biasa nya dlm half way tu kena top-up dah.. sebab tank kereta kecil.. tp haritu sempat 2/3 perjalanan baru top-up

      Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Shahrizal on Apr 05, 2019 at 1:08 pm

    Bestnya guna myk 95 pro drive, pemanduan lebih lancar dan lebih kilometer!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required