Geometry A – model elektrik sepenuhnya dari jenama baharu di bawah Geely, diperkenalkan di Singapura

Geometry A – model elektrik sepenuhnya dari jenama baharu di bawah Geely, diperkenalkan di Singapura

Sebelum ini Geely ada menyiarkan kereta elektrik sepenuhnya terbaharu dari mereka, dikenali sebagai Geely GE11. Kereta berkenaan telah pun diperkenalkan untuk peringkat global buat pertama kali hari ini di Singapura, dan ia sebenarnya tidak menggunakan logo Geely, sebaliknya diletakkan di bawah jenama baharu mereka yang akan menghasilkan model elektrik sahaja, dengan nama Geometry. Model baharu ini secara rasmi digelar sebagai Geometry A.

Geely memilih Singapura sebagai tempat untuk memperkenalkan Geometry kepada dunia kerana republik berkenaan kini berstatus bandar mesra alam serta menjadi hab kepada teknologi sedemikian, selain ia dianggap sebagai titik pertemuan antara Timur dan Barat. Geometry bakal dipasarkan ke empat pasaran export utama iaitu Argentina, Norway, Perancis dan Singapura sendiri.

Untuk pasaran China, model A ini akan mula dipasarkan ke bandar-bandar utama dan kelas kedua terlebih dahulu menerusi platform, jaringan pengedar dan produk eksklusif, menggunakan logo Geely berwarna perak. Geometry merancang untuk menghasilkan 10 model baharu menjelang 2025, yang terdiri dari sedan, SUV dan MPV.

Geometry A – model elektrik sepenuhnya dari jenama baharu di bawah Geely, diperkenalkan di Singapura

Walaupun jenama ini dipisahkan dari Geely, Geometry A masih mengenakan rekaan “expanding cosmos” jenama China berkenaan pada bahagian apron hadapan. Ia turut mengenakan lampu hadapan tirus yang direka seperti “bilah cahaya”, menurut Geometry.

Bumbung panaromik kereta ini pula direka kelihatan seperti bersambung dengan cermin hadapan. Manakala pada bahagian sisi, ia kelihatan futuristik dengan pembuka pintu yang tenggelam. Ia juga menerima rim aloi rekaan khas, yang didakwa mampu mengurangkan pekali geseran sehingga hanya 0.24. Bahagian belakang pula direka ringkas dengan sepasang lampu tirus, dihubungkan dengan bar perak merentangi penutup but.

Kabin model ini juga menerima sentuhan yang minimalis. Papan pemukanya kelihatan kosong, dan hanya menampilkan sebuah skrin bersaiz 12.3 inci pada bahagian tengah. Kebanyakkan butang kawalan pada kereta ini perlu dilakukan dengan menekan butang-butang maya yang terdapat pada skrin utama.

Geometry A – model elektrik sepenuhnya dari jenama baharu di bawah Geely, diperkenalkan di Singapura

Pemandu pula akan menerima maklumat dari kluster instrumen digital dengan skrin bersaiz kecil terletak di belakang roda stereng. Manakala konsol pada bahagian tengah direka dengan dua lapisan, menempatkan ruang-ruang storan, perehat tangan dan juga pad pengecas telefon pintar tanpa wayar.

Menurut Geely, Geometry A telah pun dihasilkan dengan menepati piawaian perlindungan alam sekitar Eropah OEKO-TEX Standard 100. Bagi melepasi tahap piawaian berkenaan, bahagian dalaman kereta ini dihasilkan dengan material-material yang selamat walaupun untuk bayi yang baru lahir.

Ia menggunakan fabrik mesra alam yang kalis air, antitumbuhan serta boleh bernafas, di dakwa untuk mengelakkan tempat duduk tersebut mencapah terlalu cepat pada suhu sekitar, dalam masa yang sama bersifat lembut dan selesa untuk digunakan.

Geometry A bergerak dengan motor elektrik jenis synchronous magnet berkuasa 120 kW atau 161 hp, dengan tork maksima 250 Nm. Ini membolehkan sedan elektrik berkenaan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.8 saat.

Kuasa diterima dari bateri lithium ternar dengan dua pilihan kuasa – versi 51.9 kWj membolehkan kereta ini bergerak sejauh 410 km, manakala versi 61.9 kWj pula menawarkan jarak perjalanan sejauh 500 km. Kadar penggunaan kuasa ini diuji dengan kitaran NEDC Eropah.

Menurut Geely lagi, Geometry A menggunakan kuasa 13.5 kWj untuk 100 km perjalanan. Ini bermakna dengan kadar harga elektrik di Beijing sekarang, untuk bergerak sejauh satu kilometer, pengguna hanya perlu membayar 0.07 yuan (RM0.43). Ia juga dilengkapkan dengan sistem caj laju membolehkan kuasa dari 30% mencapai 80% dalam masa hanya 30 minit.

Geometry A – model elektrik sepenuhnya dari jenama baharu di bawah Geely, diperkenalkan di Singapura

Kereta ini juga menerima sistem Super E Energy Station, membolehkan pengguna mengecaj peralatan elektrik dengan kepala plag biasa seperti laptop dan lain-lain, dan Geely menyatakan bahawa ia turut boleh digunakan ketika perkhemahan dengan mudah.

Dari segi keselamatan, sedan elektrik ini menerima sistem bantuan pemanduan yang menurut Geely mencapai kebolehan pemanduan separa automatik tahap 2+. Ia terdiri dari brek kecemasan automatik dengan pengesan pejalan kaki, cruise control adaptif yang boleh digunakan sehingga kelajuan 150 km/j, bantuan kekal lorong, pemantau titik buta, amaran bukaan pintu dan juga amaran pelanggaran belakang yang akan mengelipkan lampu isyarat sekiranya mengesan akan berlaku pelanggaran di bahagian belakang.

Untuk pasaran China, Geometry A akan ditawarkan dalam tiga varian bagi setiap versi bateri. Model asas dijual pada harga bermula 210,000 yuan (RM128,800), 220,000 yuan (RM134,900) untuk model pertengahan, dan 230,000 yuan (RM141,000) untuk varian paling tinggi.

Bagi versi bateri lebih berkuasa pula, model paling bawah dijual pada harga 230,000 yuan, pertengahan 240,000 yuan (RM147,200) dan tertinggi 250,000 yuan (RM153,300). Untuk pengetahuan anda, China turut mempunyai subsidi kerajaan bagi menggalakkan penggunaan kereta elektrik ini, membolehkan harga Geometry A dijual dengan harga 150,000 yuan (RM92,000) hingga 190,000 yuan (RM116,500).

Jika anda perasan, strategi Geely dengan memperkenalkan jenama Geometry ini adalah lebih kurang sama dengan apa yang dilakukan oleh sebelum ini dengan memisahkan Polestar dari Volvo dan mewujudkan satu jenama kenderaan elektrik premium berprestasi tinggi, bermula dengan model Polestar 1.

Geomerty akan menghasilkan model-model elektrik sepenuhnya, manakala model-model dengan unit janakuasa hibrid dan plug-in hibrid masih akan dijual di bawah jenama Geely.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required