Polestar 1 – hibrid GT berkuasa 600 hp/1,000 Nm dari Sweden kini sudah mula boleh ditempah di 18 negara

Polestar 1 – hibrid GT berkuasa 600 hp/1,000 Nm dari Sweden kini sudah mula boleh ditempah di 18 negara

Polestar 1 white exterior, front

Jenama kereta sport dari Sweden, Polestar, kini mengumumkan model pertamanya yang didedahkan pada Oktober tahun lalu iaitu Polestar 1 sudahpun boleh mula ditempah di 18 buah negara seluruh dunia. Menurut CEO Polestar, Thomas Ingenlath, pra-tempahan ini dibuka lebih awal kerana ia telah menarik lebih dari 7,000 orang untuk mendaftarkan minat mereka terhadap model hibrid plug-in GT tersebut.

Dari keseluruhan kesemua negara terpilih berkenaan, benua Eropah merupakan yang paling banyak iaitu Sweden, Denmark, Norway, Finland, Jerman, Perancis, Itali, Sepanyol, Portugal, Austria, Netherlands, Belgium, Switzerland dan Poland. Negara lain yang turut boleh menempah Polestar 1 ini adalah UK, Amerika Syarikat, Kanada dan China.

Bagi yang berminat untuk membuat pra-tempahan berkenaan, mereka perlu menyediakan bayaran deposit (boleh dipulangkan sepenuhnya) sebanyak 2,500 Euro. Serentak dengan itu, Polestar turut memberikan alat konfigurasi untuk pelanggan yang telah membuat pra-tempahan tersebut untuk mendapatkan visual kereta baharu mereka.

Polestar 1 – hibrid GT berkuasa 600 hp/1,000 Nm dari Sweden kini sudah mula boleh ditempah di 18 negara

Polestar 1 white exterior, 3/4 rear

Produksi Polestar 1 dijangka akan bermula pada pertengahan tahun hadapan dan ia dibina berasaskan Scalable Platform Architecture (SPA) dari Volvo iaitu platform yang sama untuk model-model siri 90 (XC90, S90 dan V90) jenama Scandinavia tersebut. Namun menurut Polestar, versi pada kereta sport ini telah dirombak semula dengan 50% daripadanya adalah baharu dan unik.

Polestar 1 juga akan dijana enjin petrol turbo 2.0 liter empat-silinder Volvo Drive-E yang memacu roda hadapan dan motor penghidup generator (ISG) berkuasa 46 hp/150 Nm. Manakala gandar belakang pula digerakkan oleh dua motor elektrik berkuasa 109 hp, yang menerima bekalan kuasa dari tiga pek bateri 34 kWh.

Kesemua sisi mekanikal dan elektrikal berkenaan membolehkan hibrid GT ini menerima bekalan kuasa keseluruhan 600 hp dan tork maksima 1,000 Nm, dan dengan satu cas penuh pada bateri, ia mampu bergerak dengan hanya menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya sejauh 150 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required