AWAS: PLUS biayai 11 kamera tambahan di Lebuhraya Utara-Selatan – Terowong Menora antara lokasi pilihan

AWAS: PLUS biayai 11 kamera tambahan di Lebuhraya Utara-Selatan – Terowong Menora antara lokasi pilihan

Dalam majlis penyerahan 10 unit kenderaan penguatkuasaan baharu kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang berlangsung pagi tadi, Pengarah Urusan PLUS Malaysia Berhad (PLUS), Datuk Azman Ismail turut mengumumkan PLUS bakal membiayai pemasangan 11 unit kamera Automated Awareness Safety System (AWAS) tambahan di kawasan berisiko kemalangan di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan dalam tempoh beberapa bulan yang akan datang.

Menurut Azman, kehadiran pihak berkuasa di lebuh raya dapat mengurangkan kesalahan lalu lintas seperti penyalahgunaan lorong kecemasan, pemanduan tidak berhemah dan melebihi had laju. Tambahnya lagi, PLUS akan menanggung kos pemasangan 11 unit kamera tersebut yang dianggarkan berjumlah RM3 juta, selain melibatkan kos bagi penyelengaraan berkala.

“Rekod dan kajian kami menunjukkan sebanyak 80% daripada jumlah kemalangan yang berlaku di lebuhraya berpunca daripada faktor kemanusiaan seperti memandu laju. Pada tahun 2016, sebanyak 14,532 kemalangan telah direkodkan. Jumlah tersebut berkurangan kepada 14,384 pada 2017 dan menyusut kepada 13,269 kes pada tahun lalu. Justeru, kehadiran kamera ini adalah sangat efektif bagi membendung pemandu yang memandu melebihi had laju di lokasi kamera dipasang,” ujar Azman lagi.

AWAS: PLUS biayai 11 kamera tambahan di Lebuhraya Utara-Selatan – Terowong Menora antara lokasi pilihan

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Kamarudin Jaffar yang turut hadir dalam majlis berkenaan turut berkata lokasi-lokasi itu akan diputuskan selepas kajian dibuat bersama beberapa pihak berkaitan termasuk PLUS dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) yang dijangka siap tahun ini.

“Buat masa ini, terdapat 19 kamera AWAS yang telah dipasang di Lebuhraya PLUS. Dan penambahan 11 unit kamera ini juga akan dipasang di lokasi yang kerap berlaku kemalangan dan mempunyai kes-kes kemalangan yang tertinggi. Akan ada tempat-tempat yang kami berikan tumpuan lebih awal, salah satu daripadanya ialah Terowong Menora di Ipoh yang kerap berlaku kemalangan,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, Kamarudin turut menyeru syarikat konsesi yang lain supaya sentiasa meningkatkan tahap keselamatan di lebuhraya masing-masing, seperti mana yang dilakukan oleh PLUS.

Pada awal April lalu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, berkata, mengikut kajian MIROS, pelaksanaan sistem AWAS ini telah berjaya menyumbang kepada penurunan kesalahan pemandu daripada 24% kepada 13%. Bukan itu sahaja, ia juga telah meningkatkan jumlah pematuhan peraturan had laju dari 63% sebelum pemasangan kepada 95% selepas pemasangan di lokasi berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required