PLUS sumbang 10 kenderaan penguatkuasaan baharu kepada JPJ – Honda CR-V 2.0L 2WD tetap jadi pilihan

PLUS sumbang 10 kenderaan penguatkuasaan baharu kepada JPJ – Honda CR-V 2.0L 2WD tetap jadi pilihan

Sebagai sebahagian daripada usaha meningkatkan keselamatan di lebuh raya, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) berbesar hati menyumbangkan 10 unit Honda C-RV 2.0L 2WD kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Sebelum ini, JPJ juga memilih model yang sama sebagai jentera perondanya.

Majlis penyampaian kenderaan berkenaan telah disempurnakan di Persada PLUS pagi tadi oleh Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail kepada Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Tuan Zamakhshari Hanipah. Turut hadir sama pada majlis berkenaan adalah Timbalan Menteri Pengangkutan, Dato’ Haji Kamarudin Jaffar dan Pengerusi PLUS, Tan Sri Dato’ Mohd Sheriff Mohd Kassim.

“Penyampaian kenderaan ini akan meningkatkan keselamatan di lebuh raya kami melalui penguatkuasaan secara kerap oleh JPJ. Malah ia juga merupakan salah satu inisiatif untuk membantu pihak berkuasa menjalankan tugas pemantauan dan penguatkuasaan di lebuh raya,” jelas Azman.

Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Tuan Zamakhshari Hanipah pula berkata, “Dengan penambahan jentera peronda ini dilihat mampu meningkatkan lagi rondaan dan penguatkuasaan pihak JPJ termasuk di lebuhraya. 10 unit kenderaan penguatkuasaan baharu sumbangan PLUS ini akan dibahagikan untuk kegunaan kami di tiga zon berbeza iaitu empat unit di zon tengah, dan masing-masing tiga unit di zon utara dan zon selatan.”

Tambah beliau lagi, menerusi kerjasama antara PLUS-JPJ dan juga agensi-agensi penguatkuasaan yang lain, termasuk juga dengan inisiatif keselamatan jalan raya yang dilaksanakan sendiri oleh PLUS, telah menyaksikan penurunan jumlah kemalangan di Lebuhraya Utara-Selatan. Sebanyak 14,532 kemalangan dilaporkan pada 2016 dan angka itu menyusut kepada 13,269 pada tahun 2018.

“Kami juga menyediakan dua buah Stesen JPJ di Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Dengkil dan Gunung Semanggol untuk membantu JPJ dalam menjalankan program advokasi dan keselamatan jalan raya di lebuh raya. Stesen Penguatkuasaan JPJ ketiga di R&R Pagoh akan dibuka tidak lama lagi,” tambah Azman.

Bagi meningkatkan lagi kesedaran pengguna terhadap keselamatan pemanduan di lebuhraya, pada akhir April lalu, PLUS telah melancarkan lapan episod pendek yang diterajui hos Agen Highway Selamat, Dahlia Syazwan. Dengan tanda pagar #HEROSELAMAT , setiap satu video tersebut hanya berdurasi sekitar 1 minit dan mempunyai jalan cerita yang berkaitan dengan fungsi lorong di lebuhraya, pemanduan selamat dan beberapa perkara yang berkaitan.

Menurut Azman, dengan penerbitan video pendek ini, diharap dapat meningkatkan lagi kesedaran berhubung pemanduan selamat di lebuhraya di kalangan para pengguna.








Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required