Mac lalu, Mitsubishi telah mendedahkan trak pikap konsep Triton Absolute di Bangkok International Motorshow 2019 – menunjukkan potensi Triton 2019 untuk dijadikan sebuah trak yang lebih berprestasi tinggi. Nampaknya model ini mungkin akan dihasilkan dalam bentuk produksi dan dijual dalam pasaran untuk bersaing dengan Ford Ranger Raptor tidak lama lagi setelah portal Australia CarAdvice mengesan Mitsubishi telah mendaftarkan lukisan paten trak pikap tersebut di negara berkenaan.

Dua lukisan telah difailkan oleh Mitsubishi, menandakan berkemungkinan ia akan hadir dengan dua varian. Versi pertama dilihat hampir sama dengan model konsep yang tampil di Bangkok tempoh hari, menampilkan plat-plat pelindung tambahan di hadapan dan belakang, bar lampu yang bersepadu dengan rel bumbung dan sports bar serta tayar off-road lebih agresif bersama suspensi 50 mm lebih tinggi dari standard.

Manakala versi kedua pula tampil sedikit ‘jinak’ dengan ketiadaan kelengkapan tambahan pada bumbung. Walau bagaimanapun, Triton Absolute ini mungkin tidak akan menerima talaan casis dan suspensi yang ekstrem seperti set suspensi Fox Racing Shox pada Ranger Raptor bagi membolehkan ia melompat dan mendarat seakan jentera Baja. Tetapi dengan anjakan 50 mm, ia sudah cukup bagi memberikan prestasi off-road lebih baik dari asal.

Komponen-komponen gentian karbon pada model konsep tersebut juga mungkin akan digantikan dengan material lain bagi membolehkan ia dijual pada harga yang lebih masuk akal.

Menurut CarAdvice lagi, model konsep Triton Absolute berkenaan kini sedang dibawa dalam jelajah ke bilik-bilik pameran jenama tersebut di seluruh Australia bagi ditunjukkan kepada orang ramai, namun Mitsubishi Australia enggan mengulas sama ada ia akan diproduksi atau tidak. Tetapi dengan terdedahnya lukisan yang telah dipatenkan ini, ia mungkin akan berada di pasaran paling awal bermula tahun hadapan.

Mengapa Triton Absolute ini didaftarkan di Australia? Bagi mereka yang belum tahu, Australia mempunyai permintaan yang tinggi terhadap trak pikap (dipanggil sebagai UTE di sana) dan terkenal dengan trak-trak berprestasi tinggi seperti Holden VF Ute dan Ford Falcon Ute. Malah, Ford Ranger Raptor juga dibangunkan oleh Ford Performance Australia walaupun kilang pembuatannya berada di Thailand.

GALERI: Mitsubishi Triton Absolute Concept di Bangkok International Motor Show 2019