Trak pikap Ford Ranger versi berprestasi tinggi – Ranger Raptor – akhirnya diumumkan akan membuat kemunculan sulung globalnya di Thailand 7 Februari ini, menurut laman Facebook rasmi Ford Thailand.

Menerusi siri video-video teaser yang disiarkan sebelum ini, Ranger Raptor berkemungkinan besar tidak akan menggunakan enjin petrol turbo 3.5 liter EcoBoost seperti abang besarnya F-150 Raptor, sebaliknya akan diberikan enjin turbodiesel 2.0 liter EcoBlue baharu. Walaupun berkapasiti lebih kecil, enjin siri Panther baharu berkenaan dilaporkan mampu menghasilkan kuasa lebih besar dari enjin Puma 3.2 liter Duratorq sedia ada.

Selain dari kuasa yang lebih besar, Ranger Raptor turut bakal diberikan mod pemanduan istimewa termasuk Baja (untuk pemanduan off-road di padang pasir) dan juga Sport untuk pemanduan pada permukaan tar dengan pemilihan gear 2H pada sistem 4WD.

Sesuai dengan namanya, trak pikap ini juga dijangka bakal menerima gril, bampar, roda dan pelbagai ciri lain yang lebih agresif berbanding Ranger T6 standard. Untuk pengendalian yang lebih baik, model berkenaan juga berkemungkinan bakal diberikan sistem suspensi baharu.

Walaupun ia akan membuat penampilan perdana di Thailand, Ranger Raptor ini sebenarnya dibangunkan di Australia. Ia bakal diperkenalkan di benua berkenaan sehari selepas itu iaitu pada 8 Februari. Di Amerika pula, Ford telah membawa semula Ranger ke negara tersebut tetapi masih lagi belum pasti sama ada versi Raptor lebih kecil ini akan dipasarkan sekali atau tidak bersama trak saiz penuh F-150 Raptor.