VIDEO: Ford F-150 Raptor – ‘drag race’ antara enjin V8 lama melawan enjin EcoBoost V6 yang baharu

Ford F-150 Raptor bukanlah sebuah model yang asing bagi pasaran Amerika Syarikat. Bagi versi terbaru F-150 Raptor 2017, enjin EcoBoost V6 yang digunakan, dan menurut pengeluarnya, ia mampu memberikan prestasi pecutan yang hampir sama berbanding enjin V8 terdahulu.

Di dalam video yang dibuat oleh The Fast Lane Truck, dua versi trak berkenaan dipertemukan di dalam satu perlumbaan drag race; versi 2017 dan model generasi sebelum itu, model SVT tahun 2014. Seperti dijangkakan, model lama berkenaan sukar untuk menandingi kemampuan enjin baru dalam laluan lurus; enjin 3.5 liter Twin Turbo V6 mempunyai daya pecutan yang lebih baik, mengatasi model lama dengan enjin 6.2 liter Boss V8.

Dari segi angka output kuasa dan tork, enjin EcoBoost menghasilkan 450 hp dan 691 Nm tork, pertambahan sebanyak 39 hp dan 103 Nm berbanding Raptor lama. Trak baru itu menggunakan transmisi automatik 10-kelajuan, sementara model lama dilengkapi kotak gear automatik enam kelajuan. Versi baru berkenaan juga 226 kg lebih ringan.

Bagaimanapun, drag race yang dilakukan itu bukanlah suatu perbandingan yang adil, memandangkan Roptor 2017 adalah dari varian SuperCab, yang lebih ringan dan kecil berbanding model 2014 SuperCrew empat pintu SVT 2014 yang digunakan sebagai tandingan. Apa pun, versi 2017 ini, walau dalam versi empat pintunya, dirasakan tetap akan dapat mendahului dengan prestasi yang mengkagumkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required