KLIMS18: Ford Ranger Raptor dilancarkan, RM199,888

KLIMS18: Ford Ranger Raptor dilancarkan, RM199,888

Selepas ditunjukkan untuk beberapa ketika sebelum ini, akhirnya Ford Ranger Raptor dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia. Yang dinanti-nantikan tentulah harganya; RM199,888 atas jalan tidak termasuk insurans. Harga ini lebih murah berbanding di negara Raptor dipasangkan, Thailand (RM215,800).

Pengenalan ini kurang sebulan selepas barisan trak pikap Ranger yang lain dirasmikan di Malaysia, Oktober lalu. Raptor menggunakan enjin baru, 2.0L EcoBlue empat-silinder dengan ciri bi-turbo, yang menjana sebanyak 213 PS kuasa dan juga 500 Nm meter. Bagi transmisi, ia menggunakan kotak gear automatik baru dengan 10-kelajuan dengan ciri SelectShift.

Perbezaannya adalah dari penampilan yang dilihat; dengan kedudukan yang sedikit lebih tinggi dan lebar, serta gril depan dengan tulisan Ford yang besar – imej yang diwarisi dari model trak besar Ford F-150 yang terkenal di Amerika.

KLIMS18: Ford Ranger Raptor dilancarkan, RM199,888

Namun, ia sama sekali tidak sama dengan versi Wildtrak yang ditawarkan, walaupun mungkin berkongsi enjin dan transmisi yang sama. Raptor menggunakan casis yang berbeza, serta sistem suspensi Fox Racing Shock, sama seperti yang digunakan oleh F-150 Raptor dengan Position Sensitive Damping (PSD) untuk lebih keselesaan ketika pemanduan lasak. Ia hadir dengan rim 17-inci aloi dengan tayar BFGoodrich 33-inci All-Terrain.

Kelengkapan lain termasuk lampu utama xenon dengan DRL LED, lampu kabus LED, sistem pintar tanpa kunci, butang penghidup enjin, lampu dan pengilap cermin automatik, cermin pandang belakang anti-silau, kedap kebisingan aktif, soket 230 volt serta sistem infotainmen SYNC 3 dengan skrin sentuh lapan-inci dan juga sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Antara ciri lain yang melengkapi model ini termasuk kawalan kestabilan ESC, bantuan mula mendaki, kawalan menuruni curam dan kawalan beban adaptif juga ada melengkapi model ini.

Aksi Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required