Mitsubishi Triton 2019 dilancarkan di M’sia secara rasmi – 6-kelajuan auto, 5 varian, dari RM100k-RM135k

Mitsubishi Triton 2019 dilancarkan di M’sia secara rasmi – 6-kelajuan auto, 5 varian, dari RM100k-RM135k

Hanya dua bulan selepas muncul pada peringkat global, didedahkan di Thailand, Mitsubishi Triton 2019 telahpun selamat dilancarkan untuk pasaran Malaysia hari ini. Triton dengan muka lebih kacak ini hadir dengan lima varian berbeza pada pasaran tempatan bermula model asas Triton MT (RM100,200), Triton AT (RM105,990), Triton MT Premium (RM112,500), Triton AT Premium (RM118,600) dan Triton Adventure X (RM135,200). Harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tanpa insuran, dan lengkap dengan waranti pengeluar lima-tahun/200,000 km.

Yang paling ditunggu-tunggu pastinya muka baharu pada Triton ini, iaitu direka dengan prinsip rekaan Dynamic Shield terbaharu Mitsubishi. Ia bukan sahaja mengenakan lampu utama tirus sepertimana yang dibuat oleh pemilik-pemilik Triton sebelum ini yang mengambil terus muka dari Pajero Sport, malah tampil lebih segar dengan rekaan hampir sama seperti pada model-model terkini Mitsubishi seperti Eclipse Cross dan SUV MPV Xpander.

Garis pada bonet depan kini 100 mm lebih tinggi dari model terdahulu, manakala lampu hadapan bi-LED dengan lampu nyalaan siang LED bina (untuk Adventure X, varian lain diberikan lampu halogen projektor dan LDR halogen) dalam pada trak pikap ini direka nipis. Lampu-lampu berkenaan dihubungkan antara kedua-duanya dengan gril dua bar baharu. Bagi menyerlahkan rupa Dynamic Shield berkenaan, perumah lampu kabus direka lebih menyerlah bersama kemasan krom yang tebal.

Mitsubishi Triton 2019 dilancarkan di M’sia secara rasmi – 6-kelajuan auto, 5 varian, dari RM100k-RM135k

Untuk membezakan varian, versi Adventure X dan Premium menerima bampar hadapan krom bersama lampu kabus, pembuka pintu krom, dan juga cermin sisi kemasan krom bersama sistem kawalan elektrik dan dilengkapi lampu isyarat membelok. Tiada perubahan pada bahagian pintu, dan ia masih mengekalkan “garisan-J” asli Triton. Namun pada bahagian sisi, trak ini disegarkan dengan pemadanan set rim 18-inci baharu untuk varian tertinggi Adventure-X dan 17-inci bagi varian lain.

Beralih ke belakang, model varian tertinggi diberikan lampu belakang LED yang direka dengan grafik seperti air meleleh – memberikan rupa luaran yang kini hampir menyerupai versi konsepnya – GR-HEV – muncul pada Bangkok Motorshow 2013. Varian lain yang lebih rendah pula hanya menerima lampu petak biasa. Manakala pembuka pintu tailgate belakang dan juga kemera undur diletakkan dalam perumah kemasan krom.

Empat warna badan ditawarkan iaitu White Diamond, Jet Black Mica (hanya untuk Adventure-X), Sterling Silver (hanya untuk versi asas AT dan MT) dan Graphite Grey Metallic (hanya untuk varian Premium AT dan MT).

Penyegaran turut dibuat untuk bahagian kabin. Suis-suis kawalan dan liang penghawa dingin kini direka semula dengan lebih kemas, serta menerapkan rekaan yang lebih bersegi, sesuai dengan rupa luarannya.

Untuk varian Adventure X dan Premium, ia menerima suis penghidup enjin, panel meter berkontras tinggi bersama paparan pelbagai info berwarna,roda stereng pelbagai fungsi balutan kulit dan kunci automatik menggunakan penderia kelajuan. Penumpang belakang menerima slot penyimpan telefon pintar dan port usb, serta liang penghawa dingin yang mengitar semula udara dari kabin hadapan menggunakan kipas blower sendiri, dan boleh dikawal dengan empat-kelajuan berbeza.

Hanya model tertinggi Adventure X menerima temapt duduk balutan kulit, amaran pemakaian tali pinggang keledar hadapan, penderia parkir hadapan dan belakang dan juga tempat duduk pemandu larasan berkuasa.

Mitsubishi Triton 2019 dilancarkan di M’sia secara rasmi – 6-kelajuan auto, 5 varian, dari RM100k-RM135k

Bagi sistem infotaimen pula, Adventure X dan Premium menerima skrin sesentuh yang boleh dikawal dengan suara tetapi hanya Adventure X menerima sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Versi asas AT dan MT pula diberikan pemain utama 2-Din yang mampu memainkan muzik dari CD dan fail MP3 dari USB.

Triton baharu ini masih ditawarkan dengan enjin 4N15 MIVEC turbodiesel 2.4 liter yang mampu menjana 179 hp pada takat 3,500 rpm dan tork maksima 430 Nm bermula 2,500 rpm. Enjin turbodiesel 2.5 liter empat-silinder berkuasa 107 hp dan tork maksima 200 Nm hanya ditawarkan pada model Triton Quest, dan ia tidak menerima muka baharu ini.

Untuk kotak gear pula ada berita baik untuk mereka yang gemar memilih transmisi automatik – Triton kini diberikan kotak gear enam-kelajuan auto bagi menggantikan kotak gear lima-kelajuan INVECS II sebelum ini. Versi manual masih menerima enam-kelajuan, namun menurut Mitsubishi, kotak gear pada trak pikap baharu ini memberikan penukaran yang lebih lancar dan halus serta memberikan pecutan yang lebih berkuasa.

Mitsubishi Triton 2019 dilancarkan di M’sia secara rasmi – 6-kelajuan auto, 5 varian, dari RM100k-RM135k

Model 4WD disertakan dengan sistem Super-Select 4WD dan Easy-Select 4WD. Mitsubishi menyatakan bahawa kedua-dua sistem tersebut menawarkan cengkaman dan karekteristik optimum pada semua permukaan dan prestasi pada laluan off-road juga telah dipertingkat. Model pacuan empat roda juga menerima sistem Kawalan Menurun Bukit secara ekslusif buat pertama kali pada Triton (hanya pada Adventure X).

Bukan itu sahaja, kini sistem 4WD untuk model Adventure X dan Premium AT turut menawarkan mod pemanduan Gravel, Mud/Snow, Sand dan Rock pada gear 4L. Menerusi sistem ini, kuasa enjin, transmisi dan cengkaman tayar (dikawal menerusi brek oleh komputer) akan ditala semula mengikut mod yang dipilih pemandu bagi mendapatkan prestasi off-road yang optima.

Trak pikap ini juga sebenarnya 100 mm lebih tinggi dari sebelum ini. Walaupun bersaiz besar, Triton 2019 mempunyai radius pusingan 5.9 meter yang bukan sahaja memudahkan pengadalian dalam off-road, malah untuk pemanduan dalam bandar pada kawasan yang sempit.

Pelbagai ciri keselamatan telah ditingkat taraf menerusi model 2019 dan antaranya yang pertama dalam kelasnya pada pasaran Malaysia bergantung pada varian. Ciri berkenaan adalah adalah Pengelak Pelanggaran Hadapan, Amaran Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang, Lampu Tinggi Automatik (AHB) dan juga tujuh beg udara SRS – kesemua ini hanya untuk Adventure X dan model lain hanya diberikan dua beg udara di hadapan.

Triton Adventure X juga menerima Sistem Pengelak Salah Pecut Ultrasonic (UMS) yang berfungsi untuk mengelakkan kemalangan yang berlaku kerana pemandu yang menekan pedal secara tidak betul semasa mula bergerak atau mengundur pada ruang sempit – lebih kurang dengan sistem Pedal Misoperation Control (PMC) pada Perodua Myvi generasi baharu.

Menurut Mitsubishi Motors Malaysia (MMM), selepas tempahannya dibuka ketika diprebiu pada KLIMS 2018 November lalu, 800 unit Triton 2019 telah ditempah, dan pelanggan-pelanggan awal akan menerima trak pikap mereka sebelum perayaan Tahun Baharu Cina. MMM mensasarkan jualan sebanyak 600 unit sebulan dan pihak Bomba dan Penyelamat Malaysia telah pun menempah 50-unit model baharu ini.

Perincian lengkap berkenaan Mitsubishi Triton 2019 ini boleh anda lihat di laman Carbase.my.

GALERI: Mitsubishi Triton Adventure X 2019

GALERI: Mitsubishi Triton Premium MT 2019

GALERI: Mitsubishi Triton Premium AT 2019

GALERI: Mitsubishi Triton AT 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required