Toyota GR Supra akan dilancarkan di M’sia esok!

Selepas diumumkan awal tahun ini, akhirnya tarikh pelancaran Toyota GR Supra A90 telah diumumkan – menurut UMW Toyota Motors (UMWT), model generasi baharu kereta sport lagenda berkenaan akan dilancarkan pada pasaran tempatan pada 20 September 2019, iaitu esok!

Seperti diketahui sebelum dan selepas pendedahan rasmi global pertamanya di Detroit pada Januari tahun ini, Supra A90 berkenaan dihasilkan menerusi platform dan enjin dari BMW Z4 G29. Hampir semua perincian kereta sport ini telah diketahui, namun apa yang menjadi misteri apa spesifikasi dan berapa harga model untuk pasaran Malaysia, memandangkan tiada sebarang petunjuk disiar pada teaser yang dihantar pada laman Facebook rasmi UMWT.

Di pasaran seperti Amerika Syarikat dan Jepun, Supra hadir dengan dua jenis enjin, ditawarkan dengan tiga talaan kuasa. Model paling rendah dijana oleh enjin 2.0 liter turbo empat silinder menghasilkan 197 PS dan tork 320 Nm, manakala versi pertengahan pula diberikan enjin sama tetapi dengan talaan 258 PS/400 Nm.

Model paling berkuasa masih lagi membawa identiti Supra sejak generasi pertama, dikuasakan enjin 3.0 liter enam-silinder turbo berkuasa 340 PS/500 Nm. Digandingkan dengan kotak gear ZF lapan-kelajuan automatik dan memacu hanya roda belakang, Supra ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.3 saat.

Menurut UMWT, Supra tidak akan dijual di semua pengedarnya, sebaliknya ia hanya boleh didapati di enam outlet yang diberi pengiktirafan sebagai GR Garage, dan ia turut akan menjual kereta-kereta berprestasi GR yang lain.

GALERI: Toyota Supra di GIIAS 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required