GALERI: Toyota Supra GR A90 dilancarkan di Amerika

GALERI: Toyota Supra GR A90 dilancarkan di Amerika

Beberapa bulan selepas buat penampilan global sulung di Detroit Auto Show tahun ini, Toyota Supra A90 kini diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran Amerika Syarikat; ini kali pertama model berkenaan dijual di negara terbabit bagi tempoh 21 tahun terakhir.

Untuk pasaran di sana, Supra ditawarkan dalam tingkat pilihan 3.0 dan 3.0 Premium, begitu juga dengan Edisi Pelancaran yang menggunakan asas 3.0 Premium. Tiada pilihan enjin 2.0 liter empat-silinder ditawarkan untuk AS – semuanya menggunakan enjin 3.0 liter turbocaj enam-silinder sebaris.

Enjin berkenaan menghasilkan sebanyak 335 hp dari 5,000 hingga 6,500 rpm dan 495 Nm tork dari 1,600 rpm hingga 4,500 rpm dan dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan ke roda belakang. Dari sudut prestasi, ia boleh memecut dari 0-96 km/j dalam masa hanya 4.1 saat, dengan laju maksimum dihadkan kepada 249 km/j. Toyota memaklumkan kadar penggunaan minyaknya ialah 11 km bagi setiap liter.

GALERI: Toyota Supra GR A90 dilancarkan di Amerika

Kereta ini turut dilengkapi dengan differential aktif yang menggunakan motor elektrik dan beberapa klac untuk mengagihkan tork antara roda belakangnya. Semua unit datang dengan rim 19-inci dengan tayar Michelin Pilot Super Sport bersaiz 255/35 di depan dan 275/35 di belakang.

Lain-lain fungsi yang melengkapinya termasuk Launch Control Function, mod Normal dan Sport serta mod cengkaman. Kawalan cengkaman merupakan sebahagian daripada ciri VSC dan memastikan sistem kawalan kestabilan dan cengkaman kurang mengganggu satu sama lain ketika diaktifkan.

Kelengkapan standard yang lain termasuk lampu utama LED di depan dan belakang, sistem ekzos aktif diperbuat daripada besi tahan karat, paparan instrumen kluster digital 8.8-inci, kerusi “bucket” larasan lapan-arah, kawalan pendingin hawa dua zon, perincian kemasan gentian karbon, stereng balutan kulit, paparan infotainmen 6.5-inci dan sistem audio 10-pembesar suara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required