Maruti Suzuki S-Presso – SUV mini bagi pasaran India

Maruti Suzuki S-Presso – SUV mini bagi pasaran India

Maruti Suzuki telah melancarkan model baru untuk pasaran India, dikenali dengan nama S-Presso. Tampil mirip kei-car di Jepun, S-Presso ialah sebuah kereta kecil dengan penggayaan SUV, dibangunkan khusus untuk pembeli muda di sana.

Menurut Suzuki, model ini mengambil ilham dari SUV-SUV ikonik yang pernah ditawarkan dalam pasaran. Rekaan luarannya menampakkannya sebagai sebuah kenderaan yang kukuh dan kuat. Antara sentuhan rekaan yang menarik ialah pada bahagian gril dengan empat bentuk trapezoid (ada juga pada Vitara Brezza) serta lampu utama berkembar. Untuk nampak lasak, pelindung plastik turut digunakan di sekeliling kereta kompak ini.

Ukuran dimensi S-Presso ialah 3,565 mm panjang dan 1,520 mm lebar. Ini 114 mm lebih pendek dan 59 mm lebih sempit berbanding Renault Kwid yang turut dijual untuk pasaran India. Jarak antara rodanya pula ialah 2,380 mm, kurang 42 mm berbanding lawannya itu. Tetapi, model Suzuki ini sedikit lebih tinggi, 180 mm berbanding Kwid.

Maruti Suzuki S-Presso – SUV mini bagi pasaran India

Di dalam, paparan meternya dari jenis digital, disertai juga dnegan head unit 2-DIN dengan skrin sentuh. Kedudukan corong pendingin hawa pula diletakkan agak tinggi pada papan pemuka, hadir dengan kemasan yang sama warna dengan luarannya.

S-Presso dibangun menggunakan platform Heartect terkini Suzuki, sama seperti yang digunakan pada Swift. Dengan berat sekitar 726 hingga 767 kg, kereta hatchback lima-pintu ini dikuasakan oleh enjin 1.0 liter petrol dengan janaan 68 hp dan 90 Nm. Ia enjin K10B tiga-silinder yang biasa, tetapi disesuaikan untuk menepati piawaian emisi BS6 di India yang akan dilaksanakan pada April 2020.

Dipadankan dengan kotak gear lima-kelajuan manual atau transmisi automatik lima-kelajuan, bacaan penggunaan minyak S-Presso didakwa mampu memberikan 21.7 km/l. Dibuat di kilang Maruti di Manesar, S-Presso dijual pada harga bermula Rs3.69 lakh (RM21,826) bagi versi Standard yang paling asas (tiada pendingin hawa dan stereng kuasa) hingga Rs4.91 lakh (RM29,043) bagi spesifikasi VXi+ AMT yang ditampilkan dalam gambar; ia hadir sekali dengan beg udara, Apple Carplay/Android Auto, butang audio pada stereng dan larasan cermin sisi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required