Isu ambil alih PLUS: Karongsa tawar RM5.2b untuk pemilikan penuh, cadang beri 25% diskaun tol

Isu ambil alih PLUS: Karongsa tawar RM5.2b untuk pemilikan penuh, cadang beri 25% diskaun tol

Biar pun Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) selaku pemegang saham utama PLUS Malaysia Berhad (PLUS) berpendirian tegas enggan melepaskan pegangannya dalam syarikat konsesi terbabit, namun masih ada lagi syarikat konglomerat berusaha untuk mendapatkannya.

Terbaru, Tan Sri Halim Saad dan Datuk Wong Gian Kui menerusi Karongsa Private Capital Sdn Bhd, turut menawar sejumlah RM5.2 bilion untuk mengambil alih 100% kepentingan PLUS.

Menurut laporan yang disiarkan oleh The Star, Halim telah pun membuat pemohonan tersebut menerusi surat yang dihantar kepada Menteri Kerja Raya, Baru Bian.

“Saya berhasrat untuk melaksanakan tawaran ini bersama Wong, ahli perniagaan terkenal, yang kini merupakan ahli lembaga pengarah bagi Insas Bhd, Inari Amertron Bhd, Ho Hup Construction Co Bhd, SYF Resources Bhd dan Yi-Lai Bhd,” ujar Halim menerusi surat bertarikh 11 Oktober. Halim dan Wong berkata, tawaran itu adalah untuk membeli keseluruhan kepentingan dalam PLUS, atau 51% pegangan milik Khazanah.

Di samping tawaran bernilai RM5.2 bilion itu, pihaknya juga bercadang menawarkan diskaun bagi kadar tol sebanyak 25% dengan tarikh tamat konsesi seperti sebelum ini, hujung Disember 2038, ujar Halim.

Karongsa merupakan syarikat konglomerat keempat yang menawarkan pengambilalihan PLUS selepas Maju Holdings, RRJ Capitals, dan WIDAD Business Group.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required