Tokyo 2019: Mitsubishi eK X Hybrid – 660cc 3-silinder turbo dan sistem hibrid, MI-Pilot, muka Dynamic Shield

Tokyo 2019: Mitsubishi eK X Hybrid – 660cc 3-silinder turbo dan sistem hibrid, MI-Pilot, muka Dynamic Shield

Mitsubishi eK X (disebut sebagai eK Cross) adalah model kei-car jenama ‘tiga berlian’ yang baru dilancarkan pada April lalu. Seperti model sebelumnya, versi generasi baharu ini masih dihasilkan dengan Nissan (kembar kepada Nissan Dayz), berdasarkan kerjasama yang digelar NMKV.

Sebenarnya, eK ini hadir dalam dua jenis muka iaitu eK Wagon dengan muka lebih normal, manakala versi Cross ini menerima muka paling garang dengan elemen rekaan signatur Dynamic Shield terkini dari Mitsubishi seiras abang-abangnya yang lebih besar seperti trak pikap Triton dan crossover segmen-B Eclipse Cross.

Setakat ini, ek X hanya dijual di pasaran Jepun, hadir dengan tiga varian iaitu gred asas M dijana enjin 660 cc tiga-silinder yang digabungkan dengan sistem hibrid, serta model pertengahan G dan T yang kedua-duanya dibekalkan dengan enjin 660 cc tiga-silinder turbo dan sistem hibrid yang sama, menghasilkan kuasa sehingga had maksima undang-undang kei-car 64 PS dan tork maksima 100 Nm.

Tokyo 2019: Mitsubishi eK X Hybrid – 660cc 3-silinder turbo dan sistem hibrid, MI-Pilot, muka Dynamic Shield

Sistem hibrid yang dibekalkan adalah sistem hibrid ringkas dengan motor elektrik yang membekalkan kuasa tambahan 3 hp/40 Nm bila diperlukan. Unit janakuasa ini juga dihasilkan bagi membolehkan ia meluncur dengan enjin dimatikan sepenuhnya ketika ia bergerak pada kelajuan malar, mula boleh beroperasi pada kelajuan 13 km/j ke atas.

Kesemua pilihan enjin berkenaan digandingkan dengan kotak gear CVT automatik, dan pelanggan juga boleh memilih sama ada mahu menggunakan sistem pacuan roda hadapan atau pacuan semua roda. Ini membolehkan model NA mencapai penggunaan bahan api 29.8 km/l (2WD) dan 25.4 km/l (4WD), manakala model turbo mencatatkan kadar 25.2 km/l (2WD) dan 22.8 km/l (4WD).

Model yang kami jumpa di Tokyo Motor Show 2019 tempoh hari ini adalah dari versi tertinggi eK X T, jadi ia menerima kelengkapan paling lengkap berbanding varian lain. Pada bahagian luar, ia diberikan lampu hadapan (terletak pada bampar) dan lampu nyalaan siang (unit berbentuk tirus pada bahagian paling atas) LED, kemasan seakan skid plate berwarna perak pada bampar belakang dan juga rim dua-tona 15-inci dengan tayar 165/55R15.

Tokyo 2019: Mitsubishi eK X Hybrid – 660cc 3-silinder turbo dan sistem hibrid, MI-Pilot, muka Dynamic Shield

Badan kereta ini juga diberikan warna dua-tona, dengan warna badan Sand Yellow Metallic bersama bumbung putih, dipisahkan dengan kemasan hitam pada tiang-D bagi memberikan kesan seakan bumbung yang terapung. Selain padanan ini, eK X boleh pilih dengan gabungan warna Lightning Blue Mica/Sterling Silver Metallic, Red Metallic/Black Mica, Olive Green Metallic/Titanium Gray Metallic dan Natural Ivory Metallic/Sunshine Orange Metallic.

Pada bahagian dalaman, eK X diberikan papan pemuka ‘dua-tingkat’ dan sebagai model tertinggi, versi T ini diberikan balutan kulit berwarna cream pada bahagian atas. Perincian lain yang turut diberikan termasuk kawalan pendingin hawa digital, brek parkir elektronik, roda stereng dengan suis pelbagai fungsi, butang penghidup enjin dan pelbagai lagi.

Tempat duduk hadapan Kei-Car ini nampak bersambung seperti bench seat, tetapi sebenarnya ia boleh dilaras berasingan antara kiri dan kanan. Ia juga diberi ruang storan yang cukup banyak termasuk ruang penyimpan kasut di bawah tempat duduk hadapan, ruang penyimpan payung di bawah kolum stereng, dan juga pemegang cawan dan botol yang terletak pada papan pemuka, panel pintu belakang serta belakang konsol tengah.

Walaupun hanya sebuah Kei-Car, Mitsubishi eK X ini diberikan sistem keselamatan yang agak maju, antaranya enam beg udara dan pakej e-Assist merangkumi ciri seperti Pengelak Pelanggaran Hadapan (FCM), Emergency Assist for Pedal Misapplication, Amaran Keluar Lorong (LDW), Automatic High Beam (AHB) dan satu ciri baru, Lane Departure Prevention (LDP).

Model ini juga diberikan sistem pemanduan separa automatik yang digelar Mitsubishi Intelligent Pilot (MI-Pilot). Sistem ini membekalkan fungsi seperti Adaptive Cruise Control (ACC) dan Bantuan Kekal Lorong (LKA). Ciri baru lainnya termasuklah Grip Control, cermin pandang belakang digital (pertama untuk kelasnya) serta sistem kamera 360-darjah dengan ciri pengesanan objek bergerak oleh Nissan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required