Mitsubishi eK X, eK Wagon dilancarkan di Jepun – kei car berwajah Dynamic Shield, ciri semi-autonomous

Mitsubishi eK X, eK Wagon dilancarkan di Jepun – <em>kei car</em> berwajah Dynamic Shield, ciri semi-autonomous

Model kei-car hasil kerjasama antara Mitsubishi dan Nissan yang diumumkan sebelum ini, dikenali sebagai Mitsubishi eK X, akhirnya dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Jepun. Walaupun ia merupakan model rebadge dari Nissan, Mitsubishi tetap mengenakan wajah depan “Dynamic Shield” yang kini sinonim dengan model-model SUV dan trak pikapnya.

Satu lagi versi yang lebih asas, eK Wagon bagaimanapun tidak menggunakan wajah depan yang sama. Ia sebaliknya kekal dengan penampilan seperti Nissan Dayz, dengan lampu utama trapezoid dan gril bawah yang lebih luas. Satu-satunya perbezaan yang ada ialah gril bentuk X yang menggantikan gril “V-motion” Nissan.

Di dalam, eK Wagon dan ek X berkongsi rekaan dalaman asas yang sama; dengan keutamaan yang diberikan terhadap keluasan dan keselesaan yang maksimum. Kawalan pendingin hawa juga hanya melalui permukaan sentuhan sensitif dan turut ada sekali paparan multi-info. Bahagian bumbungnya pula diberikan kesan visual “floating roof” dengan bahagian tiang A diberikan warna hitam.

Mitsubishi eK X, eK Wagon dilancarkan di Jepun – <em>kei car</em> berwajah Dynamic Shield, ciri semi-autonomous

Perbezaan ruang dalaman kedua-dua model berkenaan boleh dilihat pada warna dan upholstery yang digunakan. Versi eK X menggunakan kemasan hitam dan biru serta fabrik bercorak. Sementara bagi eK Wagon pula, ia menggunakan kemasan warna biege.

Mitsubishi eK X diberikan penampilan yang lebih agreasif. Dari segi keselamatan pula, semua model ini hadir dengan enam beg udara dan pakej e-Assist merangkumi ciri seperti Forward Collision Mitigation (FCM), Emergency Assist for Pedal Misapplication, Lane Departure Warning (LDW), Automatic High Beam (AHB) dan satu ciri baru, Lane Departure Prevention (LDP).

Turut ditampilkan pertama kali ialah sistem semi autonomous Mitsubishi Intelligent Pilot (MI-Pilot); yang pertama dari Mitsubishi dengan pertambahan Active Cruise Control (ACC) dan Lane Keep Assist (LKA). Ciri baru lainnya termasuklah Grip Control, cermin pandang belakang digital (pertama untuk kelasnya) serta sistem kamera 360-darjah dengan ciri pengesanan objek bergerak oleh Nissan.

Seperti kei-car kebiasaannya, eK dijana oleh enjin 660 cc tiga-silinder. Ia menjana sebanyak 51 hp dan 60 Nm tork, sementara versi dengan turbocaj (hanya bagi eK X) menerima janaan yang lebih iaitu 63 hp dan 100 Nm.

Model eK X juga ditawarkan standard dengan sistem mild hybrid dengan motor elektrik yang memberi tambahan 3 hp/40 Nm dengan kebolehan untuk meluncur dan berhenti tanpa fungsi enjin dari 13 km/j. Semua model menggunakan trasmisi CVT – dengan pilihan sistem pacuan semua roda atau dua roda sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required