Mitsubishi eK Cross – kei-Car dengan muka Dynamic Shield, akan dilancarkan di Jepun hujung bulan ini

Mitsubishi eK Cross – kei-Car dengan muka Dynamic Shield, akan dilancarkan di Jepun hujung bulan ini

Mitsubishi eK Cross

Serentak dengan pengumuman bahawa pembangunan bersama Kei-Car antara mereka dengan Nissan diteruskan dengan kerjasama lebih luas, Mitsubishi turut mendedahkan dua model eK generasi baharunya. Model eK Wagon terus berada dalam barisan model mereka, dan kini ditambah dengan model eK Cross yang menggunakan muka lebih kacak dan lasak Dynamic Shield seperti model-model SUV terbaharu Mitsubishi.

Seperti biasa, muka sigantur baharu Mitsubishi ini akan menampilkan elemen ‘X’ kemasan krom pada mukanya, kemudian diberikan lampu tirus di atas dan lampu lebih besar pada bahagian bampar – untuk eK Cross ini ia diinspiraskan dari MPV Delica D:5 generasi baharu di mana lampu tirus berkenaan adalah lampu nyalaan siang LED, sementara lampu utama diletak di bawah dalam susunan menegak.

Bampar kereta comel ini juga menerima kemasan berwarna perak yang kelihatan seperti bar kanggaro bagi melindungi bahagian hadapan tersebut. Manakala untuk versi standard eK Wagon, ia tidak diberikan sebarang imej Dynamic Shield Mitsubishi. Namun kedua-duanya diberikan kemasan hitam pada tiang-C bagi memberikan rupa seakan bumbungnya terapung.

Mitsubishi eK Cross – kei-Car dengan muka Dynamic Shield, akan dilancarkan di Jepun hujung bulan ini

Mitsubishi eK Wagon

Mitusbishi masih lagi belum mengumumkan unit janakuasa atau sebarang angka prestasi untuk model generasi baharu ini, tetapi menyatakan bahawa “prestasi asas akan meningkat secara drastik dengan penggunaan komponen utama baharu seperti platform, enjin dan transmisi.”

Mitsubishi juga mengesahkan kei-Car generasi baharu ini akan dilengkapi sistem bantuan pemanduan Mitsubishi Intelligent-Pilot (MI-Pilot) yang memberikan fungsi pemanduan separa automatik di lebuhraya, berkemungkinan sama seperti sistem ProPilot dari Nissan.

Mitsubishi eK Cross dan eK Wagon generasi baharu ini akan dilancarkan di Jepun 28 Mac ini, manakala tempahannya sudah dibuka bermula 14 Mac 2019. Perincian sepenuhnya bakal didedahkan pada pelancarannya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required