VIDEO: Nissan Serena generasi baharu – bagaimana sistem pemanduan sendiri ProPILOT berfungsi

Nissan mengumumkan sistem ProPILOT akan dilengkapi pada Serena generasi terbaharu yang bakal dilancarkan untuk pasaran Jepun bulan Ogos ini, sebagai langkah awal pengeluaran kereta dengan sistem pemanduan automatik sepenuhnya. Jadi, untuk menerangkan bagaimana sistem ini berfungsi, Nissan telah menyiarkan video informasi mengenai sistem ProPILOT berkenaan.

Nama ProPILOT bakal digunakan sebagai nama rasmi untuk sistem pemanduan automatik Nissan selepas ini. Walau bagaimanapun, dengan sistem yang hanya boleh digunakan dalam satu lorong sahaja, sistem ProPilot dilihat lebih seperti sistem Kawalan Kelajauan Adaptif (Adaptive Cruise Control) dengan tambahan kawalan automatik pada stereng serta kebolehan berhenti dan bergerak semula di dalam trafik. Sistem berkenaan mirip kepada sistem yang dilengkapkan pada Mercedes-Benz S-Class serta Volvo XC90, dan Nissan mendakwa mereka adalah pengeluar automotif dari Jepun pertama yang menggabungkan sistem kawalan stereng, brek dan pedal pendikit secara automatik sepenuhnya.

Perbezaan utama sistem daripada Nissan ini berbanding dengan pengeluar lain ialah, ia tidak menggunakan sebarang radar mengesan kenderaan lain di hadapan. Sebaliknya ProPILOT menggunakan hanya sebuah kamera pada bahagian atas cermin hadapan, iaitu kamera yang sama digunakan untuk sistem brek kecemasan automatik (AEB) pada Serena.

160713-02-01-1200x600-e1468895627741_BM

Kamera berkenaan dilengkapi dengan perisian pemprosesan imej yang canggih – mampu mengenalpasti kedalaman tiga-dimensi, membolehkan ia mengesan kenderaan di hadapan serta garisan jalan. Berdasarkan informasi dari kamera, pemproses berkelajuan tinggi akan mengawal stereng, brek dan pendikit, dan memastikan jarak dengan kenderaan hadapan dikekalkan pada kelajuan antara 30 dan 100 km/j.

Seperti juga sistem kawalan kelajuan adaptif yang lain, sistem ini akan mengekalkan kedudukan Serena pada bahagian tengah lorong – walaupun pada selekoh panjang di lebuhraya – dan akan menekan brek secara automatik untuk menghentikan sepenuhnya MPV ini jika kenderaan di hadapan turut melakukan perkara yang sama. Apabila kenderaan di hadapan mula bergerak semula, pemandu boleh mengaktifkan semula sistem ProPILOT dengan hanya menekan butang resume pada roda stereng atau dengan menekan sedikit pada pedal pendikit.

Sistem pemanduan automatik ProPILOT ini akan terus dibangunkan oleh Nissan dari semasa ke semasa dan merancang untuk memperkenalkan sistem pelbagai lorong di lebuh raya – termasuk penukaran lorong secara automatik, sama seperti sistem Autopilot Tesla – pada tahun 2018 nanti, dan pemanduan automatik pada persekitaran moden dan persimpangan pada tahun 2020, sebelum Sukan Olimpik Tokyo bermula.

GALERI: Nissan Serena generasi kelima

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required