Rangkaian Jalan S’wak-Sabah sepanjang 425 km tanpa melalui Brunei – kos RM5.2b, tempoh siap 6-10 tahun

Rangkaian Jalan S’wak-Sabah sepanjang 425 km tanpa melalui Brunei – kos RM5.2b, tempoh siap 6-10 tahun

Rangkaian Jalan Sarawak-Sabah sepanjang 425 kilometer bakal menjadi jalan perhubungan darat pertama menghubungkan dua negeri itu tanpa melalui Brunei. Projek yang melibatkan kos pembinaan sebanyak RM5.2 bilion itu akan mengambil masa enam hingga 10 tahun untuk dilaksana secara berfasa.

Dengan pakej pertama dari Lawas melalui Long Sukang ke Long Lopeng dan berakhir di Kampung Pa’ Berunut melibatkan jajaran sepanjang 90 km bermula Oktober tahun hadapan. Manakala pakej kedua akan melibatkan jajaran utama sepanjang 160 km bermula dari Kampung Pa’ Berunut sehingga ke Long Lama dan jajaran jalan susur sepanjang 175 km.

Menurut Menteri Kerja Raya, Baru Bian, rangkaian jalan ini akan menghubungkan 14 bandar utama di kawasan pedalaman Sarawak dan Sabah.

“Selama lebih 56 tahun selepas pembentukan Malaysia, ini adalah julung-julung kalinya kerajaan Persekutuan meluluskan projek pembinaan jalan raya bertar yang merupakan ‘last frontier’ yang menghubungkan kawasan pedalaman Sarawak dan Sabah, menggantikan laluan balak sedia ada,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama

Rangkaian Jalan S’wak-Sabah sepanjang 425 km tanpa melalui Brunei – kos RM5.2b, tempoh siap 6-10 tahun

Tambahnya lagi, rangkaian jalan ini memudahkan perjalanan pengguna jalan raya yang tidak perlu melalui pemeriksaan keselamatan sempadan di pos kawalan Imigresen Malaysia-Brunei sebanyak lapan kali sekiranya menggunakan jajaran jalan pantai sedia ada dan jajaran Lebuhraya Pan Borneo.

“Sebagai anak orang Ulu Sarawak, inilah yang saya impikan selama ini. Sekarang, kita terpaksa menggunakan kereta pacuan empat roda (4WD) dengan penggunaan tayar ‘off-road’ untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain di kawasan pedalaman, dan ini memakan masa yang agak panjang,” kata Ahli Parlimen Selangau itu.

Malahan, projek ini juga adalah bahagian penting dalam pelan Jaringan Jalan Raya Transborneo yang akan melengkapkan rangkaian jalan raya di Borneo dan menambah baik kesalinghubungan kawasan pedalaman di Sarawak dan Sabah ke Brunei dan Kalimantan, Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required