Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Ngam-ngam setahun yang lalu, Hyundai mempamerkan hot-hatch yang direka bagi berdepan terus dengan VW Golf GTI iaitu i30 N ketika berlangsungnya Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018; bertujuan untuk menilai respon dari orang ramai. Mungkin respon yang diterima cukup baik, hari ini model berkenaan telah masuk ke pasaran Malaysia secara rasmi!

Ketika membuat kemunculan sulung globalnya pada Julai 2017, model hasil buah tangan bekas naib presiden kejuruteraan BMW M, Albert Biermann (kini ketua unit R&D Hyundai) berkenaan hadir dengan dua talaan kuasa – model standard menjana 250 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 353 Nm bermula 1,450 hingga 4,000 , manakala versi yang hadir dengan Performance Package menghasilkan 275 PS dengan kadar tork yang sama.

Seperti versi yang muncul di KLIMS tahun lalu, model pasaran Malaysia hadir dengan Performance Pack, beerti anda akan mendapat sebuah Hyundai dari bilik pameran dengan kuasa 45 PS lebih besar dari Volkswagen Golf GTI! Kuasa berkenaan dihasilkan oleh enjin petrol 2.0 liter turbo empat silinder T-GDI.

Ia dijual pada harga atas jalan tanpa insuran dengan harga RM298,888, dan hanya di bawa masuk oleh Hyundai Sime Darby Motors dengan jumlah 20-unit sahaja – ia akan diberikan nombor siri istimewa “1” hingga “20” dicop pada plat besi. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menempah kereta ini sekarang di bilik pameran, sebaliknya model ini akan mula dijual secara rasmi bermula 12 Disember ini di aplikasi beli-belah online Lazada sempena Festival 12.12.

Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Tetapi, jika anda benar-benar mahukan kereta ini, anda boleh mengunakan fungsi “Chup Dulu” dalam aplikasi Lazada bagi memastikan tempahan anda diterima pada 12.12 nanti. Menerusi fungsi Chup Dulu, pembeli perlu membayar deposit RM1,000 (50% dari yuran tempahan bernilai RM2,000) pada 2 hingga 11 Disember nanti yang tidak akan dikembalikan sekiranya pembelian dibatalkan.

Pembeli yang telah berjaya menempah Hyundai i30 N menerusi Chup Dulu perlu menjelaskan baki bayaran tempahan sebanyak RM1,000 pada 12 hingga 14 Disember bagi memastikan pembelian hot-hatch berkenaan selepas itu.

Wakil dari Hyundai kemudiannya akan menghubungi anda jika pembelian ini mahu diteruskan, dan urusniaga tersebut boleh dibuat pada mana-mana bilik pameran yang dimahukan oleh pembeli. Bagi kesemua 20 pembeli tersebut yang telah melengkapkan pembelian mereka dengan kelulusan pembiayaan, mereka akan menerima hadiah tambahan berupa pakej percutian ke Korea lengkap dengan sesi track day di sana.

Seperti Honda Civic Type R FK8, Hyundai i30N agak memilih pembelinya kerana hanya ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan. Kuasa dari enjin hanya disampaikan ke roda hadapan, dan dengan Performance Package, jentera ini turut dilengkapi dengan LSD kawalan elektronik di dalam kotak gearnya.

Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Dengan Performance Package juga, kereta ini hadir standard dengan sistem ekzos bervariasi bersama injap khas dan talaan enjin yang akan melambatkan pemasaan nyalaan palam pencucuh (retard ignition timing) yang akan memberikan bunyi meletup seakan sistem anti-lag kereta rali pada ekzos, setiap kali pedal pendikit diangkat ketika kereta ini dipandu secara agresif dalam mod N.

Pakej tersebut turut membekalkan ciri hardcore lain seperti rim aloi 19-inci dengan tayar Pirelli P-Zero yang dihasilkan khas untuknya (versi biasa diberikan rim 18-inci dengan tayar Michelin) serta angkup brek berwarna merah bersama cakera 18-inci di hadapan dan 17-inci di belakang (17-inci hadapan dan 16-inci belakang untuk model standard).

Bagi kotak gear enam-kelajuan i30 N ini pula, kesemua versi diberikan short-shifter serta sistem Rev-Match/Auto-Blip seperti Honda Civic Type-R yang membolehkan pemandu menurunkan gear dengan lebih lancar ketika dipandu agresif, walaupun tanpa kemahiran kawalan pedal heel and toe.

Model talaan N ini juga lebih rendah dari model i30 biasa – empat milimiter lebih rendah dengan rim 18-inci, manakala model dengan rim 19-inci pula adalah lapan milimeter lebih rendah. Kelengkapan berprestasi tinggi lain yang turut dibekalkan untuk hot-hatch ini termasuk suspensi boleh laras bantuan elektronik, launch control, jam randik untuk catatan sepusingan di dalam litar dan banyak lagi.

Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Bagi menyesuaikan kuasa liar yang diberikan pada kereta ini sama ada untuk pemanduan harian atau sesi litar bersama tayar spesifikasi litar, i30 N diberikan sistem stereng kuasa elektrik R-MDPS di mana motor bantuan elektrik sistem tersebut diletakkan pada rak stereng.

Lima mod pemanduan ditawarkan pada kereta ini iaitu Eco, Normal, Sport, N dan N Custom bagi membolehkan pemandu menyesuaikannya pada situasi pemanduan sama ada untuk pemanduan seharian ataupun pemanduan agresif di dalam litar. Mod berkenaan boleh dipilih menggunakan dua butang yang diletakkan pada roda stereng, dan ia akan menukar karekter kereta ini dengan menala parameter prestasi pada enjin, penyerap hentak, ESC, E-LSD, bunyi deruman enjin, stereng dan juga sistem rev-match.

Bagi mereka yang mahukan pemanduan yang lebih mengujakan, sistem ESC boleh dimatikan bagi membolehkan karekter liar kereta ini dilepaskan sepenuhnya tanpa campur tangan komputer. Ia juga turut diberikan fungsi overboost yang meningkat tork (+8%) dan pecutan (+6-7%) untuk tempoh masa singkat.

Malaysia agak unik kerana tidak menerima hatchback i30 standard, tetapi hanya diberikan versi berprestasi tinggi N ini. Jadi hanya untuk pengetahuan anda, model standard dan model N ini mempunyai perbezaan rupa pada bahagian luar dan dalam.

Model lebih liar ini diberikan imej lebih agresif terdiri dari bampar hadapan dan belakang baharu, lampu hadapan dengan elemen dalaman gelap, spoiler belakang lebih besar, serta tip ekzos berkembar diletakkan pada bahagian diffuser belakang.

Gril cascading pada i30 ini turut diberikan lencana N sebagai amaran ia bukan dari versi standard. Berberapa jalur serlahan berwarna merah turut diberikan bagi menyerlahkan imej garangnya – diberikan pada kemasan spoiler hadapan dan juga diffuser belakang.

Juga sama seperti Type R pasaran Malaysia, Hyundai i30 N di sini hanya didatangkan dalam satu warna, iaitu warna hero Performance Blue – warna yang diperkenalkan untuk jentera WRC mereka.

Hyundai i30 N kini masuk pasaran M’sia secara rasmi – 275 PS/353 Nm, hanya 20-unit di Festival Lazada 12.12

Pada bahagian dalaman pula, hot-hatch ini diberikan tempat duduk sport berpretasi tinggi bersama sokongan lumbar dan kusyen yang boleh dipanjangkan. Tempat duduk tersebut diberikan pilihan sama ada dibalut dengan kulit atau fabrik, digabungkan dengan sued dan juga diberikan sulaman logo N pada perehat belakang. Ia juga diberikan roda stereng N dan tombol gear yang berbeza, yang diberikan jahitan benang biru serta logo N.

Model ini turut diberikan kluster instrumen elektronik yang memberikan paparan penunjuk pemasa tukaran gear, dan juga meter RPM dengan ‘zon merah’ yang dihasilkan dari LED bervariasi – bertukar berdasarkan prestasi pemanduan dan suhu minyak pelincir.

Paparan prestasi lain pula dapat dipantau menerusi skrin terapung pada konsol tengah yang meliputi meter daya-G yang memberikan maklumat G-Force terus ketika memandu. Skrin ini diberikan dengan unit lima-inci sebagai ciri standard, manakala skrin lapan-inci ditawarkan sebagai opsyen. Sistem infotainmen hatchback ini pula menyokong aplikasi Apple CarPlay dan Android Auto, serta diberikan pad pengecas induktif tanpa wayar Qi-standard.

Bagi keselamatan pula, i30 N diberikan sistem brek kecemasan automatik (AEB) dan Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), manakala untuk pasaran Eropah pula ia turut diberikan Fungsi Informasi Had Laju, yang memamparkan had laju pada kawasan-kawasan yang dilalui.

GALERI: Hyundai i30 N di KLIMS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required