Hyundai Elantra GT 2018 – i30 diperkenalkan untuk US

Hyundai Elantra GT 2018 – i30 diperkenalkan untuk US

Hyundai telah mendedahkan model Hyundai Elantra GT 2018 untuk pasaran Amerika Syarikat (US). Seperti Elantra GT sebelum ini bagi Amerika Utara, model ini dibangunkan berasaskan Hyundai i30 untuk Eropah. Generasi ketiga i30 dibangunkan untuk dipamerkan di Paris Motor Show pada September tahun lalu.

Elantra GT baharu ini adalah 40 mm lebih panjang (4,340 mm) dan 15 mm lebih lebar (1,795 mm) tetapi 20 mm lebih rendah berbanding sebelum ini . Sementara jarak rodanya masih kekal iaitu pada 2,650 mm.

Hyundai Motor America mengesahkan dimensi luaran bagi Elantra GT adalah setanding dengan kebanyakan hatchback kompak yang lain, tetapi memiliki ruang dalaman yang lebih luas mengikut piawaian US EPA yang mengklasifikasikan hatch lima-pintu sebagai kereta ‘besar’ dengan keunikan di dalam segmennya.

Hyundai Elantra GT 2018 – i30 diperkenalkan untuk US

Ia telah menerapkan banyak imej i30 termasuk menampilkan rekaan gril baharu. Bukan itu sahaja, lebih separuh daripada strukturnya (53%) diperbuat daripada keluli berketahanan tinggi, memberikan jentera ini 22% lebih bagus bagi ketegarannya.

Elantra GT ini didatangkan dengan dua pilihan penjana kuasa. Ia adalah enjin 2.0 liter suntikan terus dengan kuasa 162 hp yang dipadankan sama ada transmisi manual atau automatik enam-kelajuan. Manakala bagi model GT Sport pula digandingkan dengan enjin 1.6 liter T-GDi (201 hp/264 Nm), dipadankan sama ada kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik dwi-klac tujuh-kelajuan. Tiada model janaan diesel untuk US.

Hyundai sangat berbangga dengan pengendalian Elantra GT ini, di mana menurut syarikat ini, ia telah pun diuji ratusan kali di trek Nurburgring. Hasil ujian tersebut mendapati talaan suspensinya lebih mantap tetapi masih kekal selesa, meminimakan olengan badan serta menyerap impak geseran roda, dakwa Hyundai. GT Sport pula telah menukar palang torsion bagi suspensi belakang untuk pelarasan multi-link yang lebih mantap, serta digandingkan dengan roda aloi standard 18-inci dan rotor brek hadapan/belakang yang lebih besar.

Di dalamnya, Elantra GT menerima Infinity Premium Audio dengan Clari-fi, Apple CarPlay, Android Auto dan pengecas telefon pintar tanpa wayar. Selain itu, ia turut ditampikan paparan audio lapan-inci dan aloi 17-inci. Bagi keselamatan, ia hadir dengan Kawalan Kelajuan Pintar bersama keupayaan ‘berhenti/mula’, Brek Kecemasan Automatik dengan Pengesan Pejalan Kaki, Bantuan Kekal Lorong, Bantuan Perhatian, Bantuan Lampu Tinggi dan Pengesan Titik Buta bersama Kepekaan Trafik Lintasan Belakang, sama seperti model Ioniq Hybrid di negara kita.

Hyundai berkata pelanggan Blue Link kini telah menggunakan remote start sebanyak 25 juta kali sejak ia diperkenalkan pada tahun 2011. Walau pun Remote Start dengan Kawalan Suhu ketika panas merupakan elemen hebat, namun ia menjadi tiga kali ganda lebih popular ketika musim sejuk. Malah fungsi aplikasi mobiliti kini turut didatangkan dengan cermin sisi haba dan nyah-beku di belakang. Elemen yang dipertingkatkan ini juga akan ditampilkan pada model Hyundai yang akan datang.

Elantra GT 2018 ini juga menampilkan sistem infotainmen AVN 5.0 akan datang, dengan prosesor yang dipertingkatkan, termasuk skrin lapan-inci. Ia juga menampilkan menggabungkan saluran AM, FM dan SiriusXM dalam satu skrin. Bukan itu sahaja, ia juga menampilkan peta navigasi yang lebih meluas dan pemandu kini boleh mengetahui aliran trafik dan data insiden tanpa melanggan menerusi HD Radio.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required