Kereta Nasional Ketiga – pelancaran ditangguh sehingga 2022, modal awal perlu RM1 billion

Kereta Nasional Ketiga – pelancaran ditangguh sehingga 2022, modal awal perlu RM1 billion

Nampaknya projek kereta nasional baharu tidak berjalan selancar yang dijangkakan – menurut laporan analisa yang disiapkan oleh Affin Hwang Investment Bank, projek tersebut memerlukan lebih dana dari yang dijangka, dan ia bakal siap lebih lambat dari apa yang dirancang sebelum ini.

Dalam laporan analisa yang disiarkan oleh The Star dan Malaysia Reserve berkenaan, peneraju projek tersebut iaitu DreamEdge sebelum ini telah menetapkan kos permulaan minimum berjumlah RM600 juta, tetapi dengan perlunya jaringan pengedar diwujudkan dan kos-kos persediaan yang bersangkut-paut dengan produksi, kosnya kini melonjak sehinga mencecah RM1 bilion.

Laporan tersebut turut menyebut bahawa DreamEdge kini sedang berbincang secara aktif dengan berberapa pihak berkaitan pelabur, dan mereka turut mensasarkan untuk menjual sekurang-kurangnya 3,000 unit kereta sebulan untuk tahun jualan pertama, atau 36,000 unit setahun.

Kereta Nasional Ketiga – pelancaran ditangguh sehingga 2022, modal awal perlu RM1 billion

Dalam mesyuarat bersama Affin Hwang, DreamEdge turut mendedahkan bahawa garis masa untuk projek ini turut akan dirombak lebih lambat dari rancangan awal. Prototaip penuh kereta ini akan didedahkan pada pertengahan tahun 2020, manakala produksi penuh akan berjalan pada separuh pertama 2022.

Ini bermakna, garis masa projek berkenaan akan lebih lewat setahun dari yang dijangka. Menurut rancangan awal yang didedahkan pada Ogos lalu, prototaip pertama akan didedahkan pada Mac 2020, manakala produk akhir dijangka akan mula dijual pada Mac 2021.

Dalam sidang media empat bulan lalu itu juga ada menyebut bahawa model mock-up bagi menunjukkan kemampuan kejuruteraan mereka akan didedahkan pada penghujung Ogos 2019, tetapi sehingga kini ia masih belum ditunjukkan lagi.

Laporan Affin Hwang yang dibuat oleh penganalisa Brian Yeoh ini turut menyatakan sekali lagi bahawa model pertama projek kereta nasional ketiga ini adalah sebuah sedan dengan saiz sedikit lebih besar dari model segmen-B (diumumkan sebagai segmen-C dalam sesi sidang media yang sama, kemudian dibetulkan semula).

Ia akan dijana sama ada dengan enjin pembakaran dalaman konvensional atau unit penjana hibrid petrol elektrik, dan dijangka akan diberikan pelbagai teknologi terkini seperti sistem-sistem terhubung serta teknologi bantuan pemanduan. DreamEdge tidak mempunyai kilang sendiri, tetapi ia akan dihasilkan secara kontrak, dengan khabar menyatakan bahawa ia akan dibina oleh subsidiari Daihatsu iaitu Perodua.

Konsep rekaan dan pembangunan projek ini akan diterajui oleh DreamEdge, bersama rakan teknologinya iaitu Daihatsu – yang telah mengesahkan pembabitannya pada Oktober lalu – yang akan membangunkan unit janakuasa serta membekalkan platform. Walau bagaimanapun, DreamEdge telah menegaskan dalam mesyuarat dengan Affin Hwang berkenaan kereta tersebut bukan satu lagi model rebadge Daihatsu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required