Volkswagen bangunkan robot bergerak untuk cas EV

Volkswagen bangunkan robot bergerak untuk cas EV

Dengan semakin banyak kereta elektrik atas jalan sekarang, memastikan infrastruktur mengecas yang cukup juga boleh jadi mencabar, dari aspek kesukaran dan juga kos. Dalam beberapa senario, lokasi itu sendiri tidak membenarkan stesen pengecas konvensional dipasang di situ.

Bagi menyediakan penyelesaian kepada masalah tersebut, Volkswagen sedang membangunkan robot pengecas boleh bergerak yang dikawal menggunakan aplikasi atau komunikasi V2X. Apabila aktif, keseluruhan proses mengecas, dari membuka penutup tempat mengecas, memasukkan soket dan mencabut semula apabila selesai boleh dilakukan tanpa sebarang sentuhan daripada manusia.

“Robot pengecas boleh gerak ini akan mencetus satu revolusi apabila tiba waktu mengecas di pelbagai tempat letak kereta seperti yang bertingkat dan bawah tanah, kerana kami membawa infrastruktur pengecas tersebut kepada kereta dan bukan sebaliknya,” kata ketua pembangunan Volkswagen Group Component, Mark Möller.

Volkswagen bangunkan robot bergerak untuk cas EV

Selain dilengkapi dengan teknologi V2X, robot ini juga dipasang dengan pelbagai kamera, pengimbas laser dan pengesan ultrasonik untuk menyokong fungsi autonomous padanya. Semasa beroperasi, robot ini akan membawa kotak penyimpan tenaga (dipanggil battery wagons) kepada kereta dan menyambungkannya. Setiap battery wagon mempunyai kapasiti 25 kWh dan boleh menampung sistem pengecasan pantas DC sehingga 50 kW.

Alat ini akan berada dengan kenderaan sepanjang proses mengecas berjalan, sementara robot itu pula boleh pergi memberikan servis kepada kenderaan lain yang perlu dicas. Robot ini boleh membawa beberapa unit penyimpan tenaga pada masa sama, sebelum dihantar semula ke stesen pengecasan khas apabila kereta selesai dicas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required