Kereta terbang tiada kaitan dengan Wawasan 2020-PM

Kereta terbang tiada kaitan dengan Wawasan 2020-PM

Sejak projek kereta terbang pertama Malaysia diumumkan tahun lalu oleh Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Redzuan Md Yusof, banyak pihak menjadikan berita ini umpama ‘joke of the 2019’. Malahan ada pihak juga menjadikannya sebagai bahan lawak yang mengaitkannya dengan Wawasan 2020 yang diinspirasikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 1991.

Walau bagaimana pun, ternyata isu kereta terbang yang dikaitkan dengan Wawasan 2020 tidak disenangi oleh Perdana Menteri ke-tujuh ini.

Menerusi rakaman temubual yang disiarkan pada program Pagi Hari di Kool FM oleh stesen radio Media Prima Berhad yang dikendalikan penyampai AG, Haiza dan Muaz pagi tadi, Tun Dr Mahathir berharap tidak ada lagi pihak yang mengaitkan Wawasan 2020 dengan kereta terbang.

“Kewujudan kereta terbang bukan wawasan yang ingin dicapai Malaysia pada 2020. Saya harap tidak ada lagi pihak yang bercakap bahawa Wawasan 2020 ini bermakna ada kereta bermotor yang boleh terbang. Itu bukan wawasan kita.

“Itu adalah kemajuan yang dicapai mungkin di negara lain, tidak berbentuk kereta, tetapi kenderaan yang boleh terbang dan membawa orang, yang juga sejenis dron. Di Malaysia, kita boleh lihat kenderaan seperti ini di kemudian hari,” ujar Tun Dr Mahathir secara ringkas.

Kereta terbang tiada kaitan dengan Wawasan 2020-PM

Walau pun mengakui Wawasan 2020 tidak berjaya dicapai sepenuhnya, namun Tun Dr Mahathir berkata, banyak perbezaan dapat dilihat sepanjang 29 tahun Wawasan 2020 diumumkan. Antaranya, rakyat dan negara lebih makmur, malahan pembangunan sudah terlihat jelas di seluruh negara dan infrastruktur yang lebih baik.

“Tapi belum sampai tahap yang boleh mengatakan kita adalah negara maju keraka ada bidang tertentu yang kita masih ketinggalan,” jelasnya lagi.

Kalau bercakap soal kereta terbang, sepanjang 2019, memang banyak yang dipersoalkan, dibangkitkan dan diperdebatkan. Ini termasuklah kontroversi ‘ujian penerbangan pertama’ untuk ‘kereta terbang’ yang dijadualkan pada 22 November 2019, tertangguh kerana tidak mendapat kelulusan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Sebenarnya ‘kereta terbang’ terbabit adalah dron Ehang 216 hasil rekaan sebuah syarikat dari China yang berpangkalan di Guangzhou iaitu Beijing Yi-Hang Creation Science & Technology Co. Ltd., bukannya Vector yang dibina oleh syarikat tempatan Aerodyne Group.

Apa pun, untuk mana-mana pihak yang masih kaitkan kereta terbang dengan Wawasan 2020, sila hentikanlah. Jangan buang masa anda. Kita tunggu saja bila ‘kereta terbang’ pertama negara yang diuar-uarkan bakal muncul untuk tatapan rakyat jelata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required