‘Kereta terbang’ akan buat ujian pertama Khamis ini

‘Kereta terbang’ akan buat ujian pertama Khamis ini

Dalam diam-diam, rupanya projek “kereta terbang” yang pernah diumumkan oleh Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof sebelum ini khabarnya akan melakukan sesi pandu uji (atau “penerbangan cubaan”) yang pertama Khamis ini.

Perkara ini dinyatakan sendiri oleh menteri terbabit ketika menjawab satu soalan daripada YB Mohd Shahar Abdullah (Paya Besar, BN) di Dewan Rakyat semalam, seperti dilaporkan oleh Berita Harian. Menurut Redzuan, ujian itu akan diadakan di Subang Khamis ini dan beliau turut mengundang ahli Parlimen pembangkang untuk menyaksikan sendiri sesi pandu uji kereta terbang berkenaan.

‘Kereta terbang’ akan buat ujian pertama Khamis ini

Kereta terbang dikenali sebagai ‘Vector’ itu adalah dron yang dikuasakan oleh empat motor menggunakan bateri litium-ion dan boleh menampung beban antara 150 hingga 200 kilogram dan boleh memuatkan dua orang penumpang. Model skalanya pertama kali membuat kemunculan di LIMA 2019 di Langkawi, pada bulan Mac lalu.

Redzuan juga berkata, beliau sendiri akan menaiki “kereta terbang” itu ketika sesi ujian berkenaan berlangsung. Semoga selamat semuanya. Ramai yang teruja untuk melihat perkembangan projek “kereta terbang” ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required