Anthony Loke cuba sendiri perkhidmatan Dego Ride

Semalam Menteri Pengangkutan Anthony Loke memuatnaik video menerusi laman Facebook rasminya mengenai pengalaman beliau menguji sendiri perkhidmatan teksi motosikal Dego Ride. Sebenarnya ia adalah pemeriksaan mengejut bagi memastikan perkhidmatan tersebut mengikut peraturan dan selamat.

Perkhidmatan Dego Ride diberikan kelulusan oleh kerajaan untuk beroperasi sejak 1 Januari 2020 selepas ia pernah ‘diharamkan’ oleh kerajaan terdahulu.

Menurut Loke, beliau menunggu selama 15 minit selepas membuat tempahan melalui aplikasi perkhidmatan tersebut untuk ke stesen LRT Pasar Seni dari Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur (IPK) bagi membuat tinjauan kemudahan Jambatan Pejalan Kaki Pasar Seni.

Berkongsi pengalaman beliau menaiki motosikal itu selama 10 minit, Loke mendapati penunggang Dego Ride mengikut peraturan ditetapkan dengan menyediakan topi keledar untuk pembonceng dan menunggang pada kelajuan sederhana serta berhenti di lampu isyarat.

“Walaupun menunggu selama 15 minit selepas membuat tempahan melalui aplikasi kerana mungkin ia masih baharu, tetapi penunggang nampaknya mengikut peraturan ditetapkan sepanjang dua kilometer perjalanan ke sini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Anthony Loke cuba sendiri perkhidmatan Dego Ride

Tambahnya lagi, pemeriksaan mengejut yang dilakukannya itu akan diteruskan dari semasa ke semasa bagi memastikan syarikat pengendali perkhidmatan itu mematuhi undang-undang dan tidak menimbulkan sebarang masalah.

Beliau turut menjelaskan, kementerian akan memantau projek perintis perkhidmatan itu selama enam bulan sebelum sebarang kerangka undang-undang dibuat termasuk keperluan memiliki lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) bagi pemilik motosikal perkhidmatan itu.

“Namun kita menetapkan syarikat yang menjalankan perkhidmatan ini supaya menyediakan perlindungan insurans kepada pembonceng dan penunggang mereka,” katanya.

Perkhidmatan teksi motosikal, Dego Ride yang dianggarkan mempunyai kira-kira 500 penunggang di Lembah Klang, boleh diakses dengan memuat turun aplikasi perkhidmatan itu di telefon pintar. Syarikat e-hailing Grab juga dijangka memperkenalkan perkhidmatan motosikal itu dengan Gojek, syarikat yang memperkenalkan perkhidmatan teksi motosikal di Indonesia.

“Bagi Gojek, setakat ini mereka masih belum membuka syarikat di sini, maka mereka masih belum dibenar menjalankan perkhidmatan teksi motosikal itu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required