Kerajaan tetap bertegas pemandu e-hailing wajib memiliki lesen PSV mulai 12 Julai ini – Anthony Loke

Kerajaan tetap bertegas pemandu e-hailing wajib memiliki lesen PSV mulai 12 Julai ini – Anthony Loke

Kerajaan tidak akan mengubah keputusan untuk melaksanakan peraturan mengenai e-hailing, ia bukan untuk menyusahkan, sebaliknya bagi menyelaraskan industri tersebut menjadi peniagaan yang diiktiraf, tegas Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Memetik laporan Berita Harian, Anthony turut berkata, mereka perlu melalui proses itu sekiranya mahu terus menjadi pemandu e-hailing, malah pemandu orang kurang upaya (OKU) yang menempuhi pelbagai kesukaran pun sanggup memenuhi pelbagai syarat yang ditetapkan.

“Jadi, apa yang menghalang pemandu biasa daripada menjalani proses sama? Kalau mereka katakan sebab ada proses ini mereka tidak mahu jadi pemandu e-hailing, maka kerajaan tidak boleh paksa mereka. Kita perlu faham dalam sesebuah negara itu ada kerangka undang-undang dan apa yang kita buat hari ini adalah untuk menyelaras dan membenarkannya di sisi undang-undang.

“Kita (kerajaan) sudah buat keputusan untuk benarkan e-hailing terus beroperasi tetapi dalam kerangka undang-undang ditetapkan,” katanya selepas menghadiri Program Khas Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) untuk pemandu e-hailing OKU, hari ini.

Kerajaan tetap bertegas pemandu e-hailing wajib memiliki lesen PSV mulai 12 Julai ini – Anthony Loke

Kenyataan tersebut dikeluarkan bagi mengulas laporan media mengenai akan berlaku pengurangan sekurang-kurangnya 50% pemandu e-hailing di Malaysia bermula bulan ini susulan pengumuman kerajaan bahawa mereka perlu memiliki lesen PSV sebelum 12 Julai ini. Ia berikutan sesetengah pemandu menganggap undang-undang yang dikenakan terhadap mereka membebankan dan ada antara mereka yang berkhidmat separuh masa saja.

Loke turut menjawab mengenai dakwaan ramai pemandu e-hailing gagal dalam ujian PSV. Katanya, berdasarkan laporan yang diterima, majoriti pemandu perkhidmatan itu lulus ujian berkenaan tetapi enggan mengulas lanjut.

Berkenaan dengan pemandu e-hailing OKU, katanya, sejumlah 256 calon dikenal pasti layak menduduki ujian PSV dan mereka akan menerima keputusan dalam tempoh lima hari akan datang.

Pada hujung November lalu, media melaporkan, mulai 12 Julai 2019, pemandu-pemandu Grab dan perkhidmatan e-hailing yang lain perlu menduduki kursus dan memperoleh lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (Public Service Vehicle, PSV) sama seperti yang diwajibkan ke atas pemandu teksi. Malah kerajaan akan mula menguatkuasakan peraturan baharu yang mewajibkan semuak pemandu e-hailing perlu mendaftarkan diri, serta mempunyai lesen dan insurans untuk PSV. Kenderaan yang berusia lebih daripada tiga tahun pula perlu menjalani pemeriksaan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • yaloh on Jul 03, 2019 at 2:37 am

    As the Minister of Communications, you will only do what is superficial, and you will not care about the driver at all. Can you understand the operation of e-hailing? You will only do superficial things!

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required