TAS2020: Suzuki Swift Sport Katana Edition muncul

TAS2020: Suzuki Swift Sport Katana Edition muncul

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, Suzuki telah mendedahkan Swift Sport Katana Edition ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2020. Kereta berkenaan dihasilkan sempena kembalinya semula model motosikal lagenda Suzuki Katana dalam pasaran dua tahun lalu.

Walau bagaimanapun, tiada perincian lengkap diumumkan oleh Suzuki berkenaan kereta ini. Juga tiada sebarang harga atau bila dijangka masuk ke pasaran, dan kami beranggapan ini hanyalah versi konsep istimewa yang dihasilkan hanya sebuah, tanpa versi produksi sebenar.

Anda juga jangan terkeliru dengan Swift Katana Edition yang hanya dihasilkan 30-unit pada pasaran Belanda, kerana kedua-dua model ini adalah tidak sama sekali.

TAS2020: Suzuki Swift Sport Katana Edition muncul

Suzuki Swift Sport Katana Edition yang muncul di Makuhari Messe ini menampilkan kit badan yang lebih lebar dari model standard. Ia kemudiannya diserasikan dengan spoiler hadapan dan diffuser belakang yang lebih besar dan juga skrit sisi lebih lebar dan labuh.

Rim 18-inci berwarna hitam dengan jalur merah sekeliling, dibaluti tayar Yokohama Advan Neova AD08R bersaiz 235/40R18 menghuni kesemua ruang roda Swift Katana ini. Sistem brek lebih baik dengan angkup berwarna merah lebih besar dan cakera yang mempunyai liang udara turut dapat dilihat disebalik rim berkenaan.

Masih menggunakan tema warna perak-hitam-merah, Swift Katana versi baharu ini menampilkan grafik badan yang berbeza, dan nampak lebih ‘samurai’. Elemen hitam diberikan pada bumbung, pintu tailgate belakang cermin sisi dan bahagian bawah badan, manakala jalur merah pula diberikan pada bahagian atas spoiler hadapan, serta sisi badan yang turut diberikan grafik seperti dikelar pedang Katana.

Pada bahagian dalaman pula, kemasan-kemasan berwarna merah pada Swift Sport standard telah ditukar dengan kemasan grafik titanium panas. Namun, kelengkapan lain nampak masih lagi kekal sama.

Tidak dapat dipastikan sama ada Katana Edition menerima ubahsuai enjin atau tidak. Dalam versi standard, Swift Sport dijana oleh enjin K14C 1.4 liter turbo berkuasa 140 PS/230 Nm. Ia digandingkan dengan piihan sama ada kotak gear manual enam-kelajuan atau CVT automatik, memacu hanya roda hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required