Suzuki Katana generasi baru akhirnya didedahkan

Suzuki Katana generasi baru akhirnya didedahkan

Selepas beberapa video teaser sebelum ini, akhirnya Suzuki telah menunjukkan Katana generasi baru kepada orang ramai di pameran INTERMOT 2018. Seperti yang boleh dilihat, rekaan motosikal ini memang mempunyai banyak inspirasi daripada Katana model lama tahun 80-an, tetapi di sebaliknya semua adalah moden.

Setakat ini, model baru ini cuma dipanggil sebagai Katana dan ia tidak diberitahu bila akan berada di pasaran dan berapakah harganya. Walaupun begitu, informasi teknikalnya telah didedahkan, termasuk enjin yang diambil daripada GSX-R1000 – unit empat silinder sebaris DOHC 999 cc dengan kuasa 150 hp dan transmisi enam kelajuan.

Kerangka pula diambil daripada model naked GSX-S1000, yang melibatkan kerangka aluminium jenis twin-spar, lengan ayun daripada GSX-R, suspensi USD di hadapan, monoshock di belakang, set brek cakera Brembo berkembar di hadapan dan satu di belakang, serta berat keseluruhan 215 kg.

Sebagai sebuah model yang membawa nama ikonik, tumpuan lebih banyak diberikan kepada rekaan Katana baru ini, dan untuk memahami di mana garisan badan yang melambangkan pedang tradisional Jepun (Katana) pada motosikal ini, anda boleh melihat video di bawah. Panjang keseluruhan motosikal ini adalah 2,125 mm manakala tinggi tempat duduk pula adalah 825 mm.

Seperti yang boleh dilihat dalam gambar, Katana baru ini menawarkan posisi tunggangan yang lebih tegak kerana bahagian pemegangnya lebih tinggi berbanding motosikal sports, dan ia datang dengan tangki bahan api berkapasiti 12 liter, rim 17 inci (tayar 120/70 di depan dan 190/50 di belakang), lampu hadapan jenis LED dan penghadang lumpur tayar belakang yang terletak rendah di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required