VIDEO: Hyundai i20 WRC, Ott Tänak melambung dan jatuh tebing di Rally Monte Carlo 2020; masih selamat

Pusingan pertama Kejuaraan Rali Dunia (WRC) 2020 telah pun bermula semalam, seperti biasa ‘gelanggang’ akan di buka di Rali Monte Carlo. Baru hari pertama, drama telah dimulakan oleh Juara Dunia WRC 2019, Ott Tänak dengan kemalangan dahsyat yang berlaku di SS ke-4.

Tänak yang kini memandu untuk pasukan Hyundai setelah berhijrah dari pasukan Toyota Gazoo Racing hilang kawalan pada kelajuan lebih 160 km/j pada satu selekoh laju kilometer ke 9.2 SS berkenaan, kemudian melanggar pelbagai halangan termasuk pokok, seterusnya melambung dan jatuh dari tebing tinggi.

Walau bagaimanapun, Tänak masih mampu untuk keluar dengan membuka sendiri pintunya. Juru arahnya, Martin Järveoja pula terpaksa keluar sendiri menerusi pintu pemandu kerana pintunya telah tersekat. Kedua-dua mereka tidak mengalami kecederaan serius, namum tetap perlu di bawa ke hospital kerana prosedur standard (SOP) FIA memerlukan kesihatan pemandu dan juruarah yang terlibat dalam kemalangan sebegini perlu dipantau terlebih dahulu.

Setelah tamat lapan SS pada hari Jumaat, pemandu Toyota Sebastien Ogier kini berada di tempat pertama Rali Monte Carlo 2020 dengan perbezaan hanya 1.2 saat berbanding pemandu di tempat kedua, Elfyn Evans yang juga memandu Toyota Yaris WRC.

Seorang lagi pemandu Hyundai Motorsport, Thierry Neuville berada di tempat ketiga, ketinggalan 6.4 saat berbanding Ogier. Lapan lagi SS perlu dilalui oleh kesemua pemandu untuk menghabiskan Rali Monte Carlo ini yang hanya akan tamat pada hari Ahad, 25 Januari 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required