ASEAN NCAP: Isuzu D-Max 2020 dapat penarafan lima-bintang; juga terima lima-bintang untuk AOP dan COP

ASEAN NCAP: Isuzu D-Max 2020 dapat penarafan lima-bintang; juga terima lima-bintang untuk AOP dan COP

Program Penilaian Kereta Baharu Asean (Asean NCAP) telah melakukan ujian pelanggaran untuk trak pikap Isuzu D-Max 2020, yang mana hasil ujian tersebut turut memberikan penarafan lima-bintang untuk kategori pelindungan penumpang dewasa (AOP) dan pelindungan penumpang kana-kanak (COP). Dengan markah untuk AOP, COP dan sistem bantuan keselamatan yang diperoleh masing-masing 50%, 25% dan 25%; D-Max ini telah berjaya mengumpul sebanyak 42.72 mata, 21.83 mata dan 18.61 mata.

D-Max 2020 ini telah melakukan beberapa peningkatan berbanding model sebelumnya, termasuk menampilkan dua beg udara dan ABS secara standard untuk semua varian, manakala kawalan kestabilan elektronik pula diberikan pilihan untuk semua pasaran yang menjual model ini.

Data bagi ujian impak hadapan menunjukkan pelindungan penumpang dewasa untuk tempat duduk hadapan berkeadaan baik, penarafan ‘mencukupi’ untuk kaki dan bahagian dada, serta penarafan ‘sedikit’ untuk bahagian lutut dan paha pemandu. Markah impak hadapan dan impak sisi bagi D-Max ialah masing-masing 12.36 dan 16.00, serta 2.40 untuk pelindungan kepala, menjadikan keseluruhan markah sebanyak 30.76 daripada 36.00 mata penuh.


Klik untuk besarkan

Bagi ujian pelindungan penumpang kana-kanak menyaksikan prestasi yang mengujakan, menerima 24.00 bagi ujian dinamik, 9.00 untuk penilaian berdasarkan kenderaan dan 9.78 untuk pemasangan, menjadikan markah bagi COP mencapai 42.78 mata daripada markah penuh 49.00 mata.

Bagi penilaian ujian dinamik untuk D-Max 2020 telah dikendalikan untuk penumpang kanak-kanak berusia 18 bulan dan tiga tahun; menggunakan sistem sekatan dengan pemasangan kerusi keselamatan kanak-kanak Britax Baby Safe Plus ISOFIX yang dipasang menghadap belakang dengan cagak ISOFIX dan penyokong bahagian kaki bagi kanak-kanak berusia 18 bulan. Manakala untuk kanak-kanak berusia tiga tahun, menggunakan kerusi keselamatan Maxi Cosi 2Way Pearl yang dipasang menghadap belakang, juga dengan pemasangan menggunakan cagak ISOFIX dan penyokong kaki.

Bagi ujian penumpang kanak-kanak, Isuzu D-Max 2020 menerima mata penuh sebanyak 16.00 dan 8.00 masing-masing bagi impak hadapan dan impak sisi, sekaligus memberikan mata penuh sebanyak 24.00 bagi ujian dinamik.

ASEAN NCAP: Isuzu D-Max 2020 dapat penarafan lima-bintang; juga terima lima-bintang untuk AOP dan COP

Asean NCAP turut memaklumkan ujian teknologi titik buta telah dimasukkan mengikut protokol 2017-2020 telah dilakukan, di mana ia berfungsi untuk setiap teknologi titik buta yang diperkenalkan dalam penilaian kereta. Malah Asean NCAP telah mengesahkan teknologi bagi D-Max 2020 adalah pilihan untuk semua pasaran Rantau Asia, dan ia berfungsi untuk kedua-dua bahagian kiri dan kanan kenderaan.

Bagi kategori trak pikap, D-Max 2020 telah menerima markah keseluruhan sebanyak 83.16, sekaligus memberikannya penarafan lima-bintang dari Asean NCAP. D-Max generasi ketiga ini telah diperkenalkan pada Oktober 2019 dan telah dijual di Thailand pada bulan yang sama. Walau bagaimana pun, model ini tidak akan dibawa masuk ke pasaran Malaysia pada tahun ini.

Isuzu D-Max 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required