Nissan X-Trail generasi ketiga T32 sudah berada dalam pasaran sejak tahun 2013 dan masih lagi dijual hingga sekarang. Disebabkan sudah terlalu lama, ramai yang membuat spekulasi model penggantinya akan muncul tidak lama lagi, dan petunjuk awal sudah diberi melalui model konsep Xmotion yang ditunjuk pada tahun 2018.

Berita tentang X-Trail ini kembali panas apabila satu dokumen yang dihantar kepada kementerian ekonomi kerajaan Brazil menampakkan lukisan paten sebuah SUV yang kelihatan seperti X-Trail generasi baru. Ia nanti mungkin menggunakan nama kod T33.

Sekarang, kami tunjukkan pula gambaran digital X-Trail baru hasil oleh Theophilus Chin, yang dibuat dengan inspirasi daripada lukisan paten yang tersebar itu, bersama sedikit tanda rekaan SUV konsep Ariya yang pernah ditunjukkan di Tokyo Motor Show tahun lepas.

Bentuk keseluruhan gambaran digital ini sama seperti lukisan paten di Brazil itu, serta X-Trail T32 sekarang, tetapi mempunyai beberapa perbezaan seperti pada garis tingkap, garis badan, c-pillar, lengkung roda dan juga lampu belakang yang lebih nipis.

Pada bahagian hadapan pula, muka X-Trail gambaran digital ini sebenarnya lebih ringkas berbanding X-Trail T32, tetapi masih lagi garang dengan lampu bertingkat serta gril V-Motion dengan logo baru. Nissan setakat ini masih belum memberitahu bila X-Trail T33 akan diperkenalkan tetapi jangkaannya mungkin sebelum pertengahan tahun 2021.