Nissan Xmotion concept – SUV 3-barisan tempat duduk konfigurasi 4+2, 7 skrin, pengesan cap jari

Nissan Xmotion concept – SUV 3-barisan tempat duduk konfigurasi 4+2, 7 skrin, pengesan cap jari

Nissan akhirnya telah mendedahkan model konsep terkininya, Nissan Xmotion, di Detroit Auto Show 2018. Model konsep SUV ini ditawarkan dengan tiga-barisan tempat duduk, mewakili arah tuju rekaan syarikat untuk 2020 dan seterusnya.

Sudah lama sejak terakhir kita melihat konsep reka bentuk yang menarik seperti yang dipertontonkan pada Xmotion ini. Pereka gayanya mengetengahkan gaya baharu sebagai “kepentingan kekuatan”, yang diserlahkan menerusi imej yang sungguh bergaya dan tampil lebih segar berbanding model sedia ada yang lain. Waima masih boleh mengenalpasti ia sebagai model Nissan, terutamanya mengekalkan lampu utama “boomerang” dan gril hadapan V-motion.

Grilnya kini tampil lebih lebar dan menyerlah, seperti mana yang pernah ditonjolkan pada Murano generasi ketiga. Menurut Nissan, gril pada Xmotion ini akan menetapkan satu standard bagi model produksi crossover dan SUV mereka hingga dekad akan datang.

Nissan Xmotion concept – SUV 3-barisan tempat duduk konfigurasi 4+2, 7 skrin, pengesan cap jari

Lampu utama boomerang juga antara daya tarikannya, yang turut disertakan dengan fungsi lampu tinggi, lampu rendah, lampu signal dan lampu posisi. Intensiti dan warna bagi pencahayaannya juga pelbagai, bergantung pada fungsinya.

Di sisinya pula kelihatan kontur berbentuk-U yang menarik di antara gerbang roda, dan pandangan mata juga tertarik pada roda aloi aluminium 21-inci dengan tayar yang sesuai untuk semua keadaan jalan, di mana Nissan mengesahkan ia dibangunkan oleh Michelin. Ia juga ditampilkan dengan pacuan semua-roda Pintar Nissan.

Di belakangnya pula, rekaan lampunya diinspirasikan dengan perincian kumiko, yang dikenali sebagai kerja kayu Jepun. Pandangan mata juga dapat menangkap perincian grafik ala ilusi optikal yang direka dengan teknologi hologram.

Nissan Xmotion concept – SUV 3-barisan tempat duduk konfigurasi 4+2, 7 skrin, pengesan cap jari

Apabila pintu SUV ini dibuka, kelihatan konfigurasi tempat duduk 4+2 dalam bentangan tiga-barisan. Barisan ketiga menampilkan dua tempat duduk yang boleh diduduki kanak-kanak atau pun haiwan peliharaan. “Kami membayangkan kenderaan ini dengan fungsi tinggi, termasuk sebagai SUV yang boleh digunakan dalam urusan seharian seperti membawa keluarga dan kenalan beriadah ke taman negara atau kawasan rekreasi,” ujar Alfonso Albaisa, timbalan kanan presiden bagi rekaan global Nissan.

Model konsep Xmotion ini memiliki ukuran 4,590 mm bagi panjangnya (lebih pendek berbanding X-Trail pada 4,650 mm), membuatkan ia mempunyai ruang penyimpanan barang yang memuaskan. Ia turut didatangkan dengan “rooftop box” yang boleh dialihkan bagi aerodinamik yang lebih efisien dan fleksibel untuk memuatkan sejumlah beg atau pun kelengkapan rekreasi pelbagai saiz.

Rekaan bahagian kabin juga banyak diilhamkan daripada pertukangan kayu tradisional Jepun, termasuk menggunaan kayuan pada bahagian papan pemuka dan terowong tengah. Malah ia jugak menggunakan teknik sambungan kayuan binaan Jepun yang dipanggil ‘kanawa tsugi’, yang tidak memerlukan paku atau gam untuk melekatkannya, tetapi masih kekal kuat dan berketahanan. Teknik sambungan ini juga banyak digunakan pada binaan rumah ibadah dan kuil di serata Jepun.

Selain itu, bahagian kabinnya juga ditampilkan dengan panel paparan digital yang besar, termasuklah mengetengahkan tujuh skrin digital, iaitu lima di bahagian tengah, satu di siling (dengan cermin perumah digital) dan satu lagi paparan konsol tengah. Sistem infotainmen dan paparan juga boleh dikawal dengan isyarat dan mata.

Malah kelihatan juga “floating commander” yang mampu mengesan pergerakan penumpang. Ia turut merangkumi pengesan pergerakan dalaman dan mampu mengimbas kawalan isyarat kepada sistem hiburan, di samping fungsi haba, pengaliran dan juga pendingin hawa. Xmotion juga menampilkan pengesahan menerusi cap jari, sama seperti yang ada pada telefon pintar masa kini. Apabila pemandu menyentuh pengimbas cap jari pada bahagian atas konsol, bantuan personal maya akan muncul untuk “berkomunikasi” dengan pemandu. Menariknya, ia berbentuk ikan kegemaran rakyat Jepun, ikan koi.

“Kami melihat Nisan dan model konsep Xmotion ini sebagai meraikan kehidupan setiap hari, membuatkan kita berasa mahu ke mana-mana saja setiap hari,” ujar Albaisa. Sambungnya lagi, “Kita harap sesiapa yang melihat kenderaan ini di pertunjukan auto di seluruh dunia akan merasai perasaan yang sama.”

Dengan konsep Xmotion ini, Nissan juga berharap rekaan baharu dan teknologi baharu Nissan Intelligent Mobility mudah untuk difokuskan pada masa hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required