Ketika kawalan pergerakan yang berlangsung di seluruh dunia bagi membendung penularan wabak Covid-19, masyarakat perlu lakukan sesuatu yang baharu bagi memastikan hidup kita berjalan seperti biasa walaupun tidak boleh keluar dari rumah dan bergaul dengan komuniti.

Video di atas ini adalah iklan sedan Honda Civic yang dibuat oleh Honda UAE, yang mendakwa ia “mungkin iklan kereta pertama dalam dunia yang ditulis, diarah, disunting dan ditonton secara keseluruhannya di dalam rumah”. Macam mana nak buat iklan sedemikian? Ya, Honda guna model Civic dalam skala jauh lebih kecil untuk penggambaran iklan ini.

Ia memaparkan perincian luaran Civic berkenaan yang begitu realistik, dan mungkin hanya akan perasan ia hanya sebuah model skala ketika bergerak di bawah meja, atau ketika pintunya ditutup oleh tangan ‘gergasi’ pada pengakhiran video tersebut.

Selain dari mempromosikan Civic, iklan ini juga sebenarnya menggalakkan orang ramai untuk tidak keluar dari rumah, bagi mengelakkan diri dari dijangkiti Coronavirus yang sedang mengganas sekarang. Seperti juga di Malaysia, UAE khususnya di Dubai, pergerakan rakyat dikawal dimana tiada siapa dibenarkan keluar dari rumah sesuka hati kecuali untuk membeli barangan keperluan (hanya seorang sahaja dalam satu keluarga dibenarkan), kecemasan, ataupun mereka yang terlibat dalam sektor essential service.