Pengeluaran kenderaan global tahun ini turun 20%

Pengeluaran kenderaan global tahun ini turun 20%

Ketika ini, tentu ramai yang sudah dapat melihat kesan yang dibawa bersama dengan penularan wabak Covid-19. Ada yang negatif tentunya, dan ada juga hikmah yang hadir bersama. Tetapi, apa jangkaan terhadap industri automotif global secara khususnya?

Beberapa peramal ekonomi kini telah mengeluarkan sebahagian data berkaitan. Menurut LMC Automotive, jumlah pengeluaran kenderaan peringkat global dijangka menurun lebih daripada 20% kepada hanya sekitar 17 juta unit bagi tahun ini, sebagai akibat daripada Covid-19 dan kemelesatan ekonomi yang dihadapi, lapor Reuters.

Penurunan itu diterjemahkan kepada kehilangan pengeluaran sebanyak 19 juta unit tahun ini, penurunan yang sangat jauh daripada apa yang dijangkakan awal tahun ini. Pihak peramal pasaran juga memaklumkan bacaan atau ramalan ini boleh berkurangan lebih banyak, bergantung kepada berapa cepat keadaan di rantau terlibat kembali pulih.

Mereka merujuk kepada Amerika Utara, yang menyaksikan semua kilang kereta tutup sepanjang April dan diminta untuk menangguhkan pengenalan model atau merancang aktiviti untuk merancakkan keadaan dengan beberapa model baru selepas ini.

Pengeluaran kenderaan global tahun ini turun 20%

Menurut LMC, jualan kenderaan akan menjunam pada April di pasaran Amerika Utara dan Eropah, dan pemulihan semula pasca-pandemik dijangka akan berlaku secara perlahan dalam bulan-bulan mendatang. Eropah antara yang paling teruk dilanda Covid-19, terutama Sepanyol dan Itali.

Suasana lebih positif dari sudut pengeluaran kenderaan mungkin akan berlaku di China, yang menjadi negara punca penularan wabak berkenaan dan kini semakin reda dengan operasi kilang mula dibuka. Di sana, LMC meramalkan akan berlaku penurunan 12% terhadap jualan kenderaan tahun ini.

Tak ada siapa yang tahu bagaimana ekonomi keseluruhan dan suasana industri automotif akan pulih selepas ini, mahupun berapa lama masa yang diperlukan untuk itu. Permintaan terhadap kenderaan pastinya menurun, dan dari sudut pengeluaran, pengurangan 20% dan 20 juta unit untuk tahun ini nampaknya tidak dapat dielakkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required