Jumlah tangkapan ingkar PKP menurun – Ismail Sabri

Jumlah tangkapan ingkar PKP menurun – Ismail Sabri

Nampaknya semakin lama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berlangsung, bukan sahaja kes harian positif Covid-19 dilihat turun, jumlah mereka yang ditangkap kerana ingkar arahan PKP juga menurun. Menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media hariannya tadi, jumlah tangkapan tersebut telah turun kepada 550 individu pada Khamis, berbanding 763 individu pada Rabu, lapor Astro Awani.

Jelasnya lagi, daripada keseluruhan individu yang ditahan semalam, seramai 480 orang direman, manakala 70 lagi dibebaskan dengan jaminan polis, dan setakat ini seramai 1,014 individu telah dituduh di mahkamah atas kesalahan mengingkari PKP.

“Kita berharap jumlah tangkapan ini akan terus menurun sekali gus menggambarkan kadar pematuhan rakyat terhadap peraturan PKP semakin meningkat,” katanya. Dalam masa yang sama, beliau berkata pihak berkuasa mengesan peningkatan pergerakan kenderaan di atas jalan raya semalam, dan dipercayai berlaku kerana orang ramai keluar untuk membeli barangan asas sebagai persiapan Ramadan.

Jumlah tangkapan ingkar PKP menurun – Ismail Sabri

“Semalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah mengadakan sebanyak 827 sekatan jalan raya di seluruh negara dan melakukan pemeriksaan ke atas 627,494 kenderaan.

“Sebanyak 42,941 pemeriksaan mengejut telah diadakan di seluruh negara dengan sebanyak 6,700 premis telah diperiksa oleh pihak berkuasa,” katanya.

Malam tadi, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan tempoh PKP yang sepatutnya berakhir pada fasa ketiga 28 April nanti, akan dilanjutkan ke fasa keempat yang dijadualkan sehingga 12 Mei 2020. Hari ini sekali lagi kadar kes baharu positif Covid-19 dicatatkan dengan angka di bawah 100 kes, iaitu 88 kes menjadikan kes positif keseluruhan yang direkodkan adalah 5,691 kes.

Manakala angka kematiannya akibat Coronavirus ini pula bertambah satu lagi kes, menjadikan 96 orang keseluruhan. Walau bagaimanapun, hari ini seramai 121 orang telah disahkan sembuh, menjadikan angka keseluruhan mereka yang berjaya dipulihkan adalah seramai 3,663 orang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required