MOF sahkan tiada caj tambahan faedah dikenakan ke atas moratorium pinjaman selama enam bulan

MOF sahkan tiada caj tambahan faedah dikenakan ke atas moratorium pinjaman selama enam bulan

Selepas meminta Bank Negara Malaysia (BNM) agar melupuskan kadar faedah tambahan bagi tempoh enam bulan moratorium untuk pinjaman sewa beli (konvensional dan shariah) tempoh hari, hari ini Kementerian Kewangan (MOF) mengumumkan bahawa kata sepakat telah dicapai bagi melupuskan kadar caj tambahan tersebut.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Kewangan, Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz, persetujuan dicapai untuk menetapkan bahawa jumlah ansuran bulanan pinjaman tidak akan berubah bagi peminjam sewa beli (konvensional dan Shariah) sepanjang tempoh pembiayaan tersebut. Ini juga bermakna tiada sebarang caj tambahan akan dikenakan sewaktu tempoh moratorium (penangguhan).

MOF sahkan tiada caj tambahan faedah dikenakan ke atas moratorium pinjaman selama enam bulan

Sehubungan itu, peminjam akan perlu menyambung pembayaran ansuran seperti biasa selepas tempoh moratorium (1 April hingga 1 September) berdasarkan terma-terma perjanjian dengan bank masing-masing, termasuk tambahan 6 bulan bagi keseluruhan jadual pembiayaan jika memilih untuk memanfaatkan moratorium tersebut, tambahnya lagi.

Beliau turut berkata kerajaan berharap keputusan ini akan dapat meringankan beban rakyat dalam tempoh yang mencabar ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required