Pemandu mabuk lawan arus di Kuantan dituduh membunuh, tidak dibenarkan untuk diikat jamin

Lanjutan dari kes sebuah Toyota C-HR yang dipandu melawan arus oleh seorang pemandu mabuk dan merempuh kenderaan yang dipandu kakitangan Alam Flora pada 25 Mei lalu di Jalan Pintasan Kuantan, Mahkamah Majistret Kuantan mendakwa suspek atas tuduhan membunuh hari ini, lapor Astro Awani.

Tertuduh yang bernama Teoh Kian Peng, 42 tahun, yang berasal dari Tanah Putih, didakwa di hadapan Majistret Najwa Hashim mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh Irwan Herman Kamarudin, 41 tahun. Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan hukuman mati mandatori. Mahkamah juga tidak membenarkan tertuduh dijamin.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Dato’ Takiyuddin Bin Haji Hassan dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan minggu lalu, langkah segera yang akan diambil ialah memastikan cadangan pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) yang dimuktamadkan oleh Kementerian Pengangkutan dibawa ke persidangan Parlimen terdekat.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam turut senada dengan perkara berkenaan dan telah mengarahkan Kementerian Pengangkutan merangka pindaan akta berkenaan secepat yang mungkin.

Minggu lalu juga Menteri Pengangkutan Dr. Wee Ka Siong menyatakan bahawa pindaan untuk hukuman lebih berat terhadap mereka yang melakukan kesalahan tersebut perlu disegerakan dan mestilah dimuktamadkan pada pertengahan bulan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required