Honda bekerjasama dengan CATL untuk bateri EV

Honda bekerjasama dengan CATL untuk bateri EV

Honda dan Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) telah menandatangani perjanjian untuk pakatan strategik komprehensif bagi pembuatan bateri kenderaan tenaga baharu (NEV, terma di China bagi EV dan PHEV). Ini untuk memperkukuhkan kerjasama strategik mereka dan mempopularkan kenderaan elektrik.

Perjanjian ini membolehkan kedua-dua syarikat untuk memulakan perbincangan dalam pelbagai bidang, termasuk pembangunan kerjasama, bekalan yang stabil dan kitar semula serta penggunaan semula bateri.

Perjanjian ini merangkumi syarat Honda untuk memperoleh kira-kira 1% saham CATL yang disenaraikan di Shenzhen, yang menjadikan pembuat kereta ini sebagai “rakan strategik utama CATL”. Ini juga akan membolehkan Honda mendapatkan bekalan bateri yang stabil dengan adanya daya saing produk dan kos yang lebih kompetitif, ujar syarikat berkenaan.

Model pertama Honda yang bakal dilengkapi bateri CATL dijadualkan akan dilancarkan di China pada tahun 2022. Pakatan ini juga akan diperluaskan ke peringkat global pada masa hadapan, menurut kedua-dua pihak terbabit. Sebagai tambahan, Honda dan pengeluar bateri lithium-ion berpangkalan di Ningde akan mengendalikan pembangunan usahasama untuk bateri NEV dna menyertai R&D bagi teknologi asas untuk masa hadapan.

“Honda merupakan pemain utama dalam elektrifikasi global. Menerusi kerjasama strategik ini, CATL dan Honda akan menjalinkan perkongsian global yang kukuh dan akhirnya akan mencapai gaya mobiliti yang diperlukan,” ujar presiden CATL Zhou Jia.

“Pakatan ini membolehkan Honda untuk memperkukuhkan kerjasama dengan CATL. Oleh kerana kepantasan elektrifikasi kian meningkat, CATL akan menjadi rakan kongsi yang bakal memberikan kekuatan baharu kepada Honda, dan kami percaya bahawa pakatan jangka panjang ini akan membolehkan Honda meningkatkan lagi daya saing produk elektrik kami. Honda akan meneruskan cabaran untuk menawarkan keceriaan dan kebebasan mobiliti serta mewujudkan masyarakat yang mampan,” kata Toshihiro Mibe, pegawai kanan eksekutif Honda dan eksekutif yang bertanggungjawab di monozukuri.
 

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required