Prasarana sedia ketatkan semula SOP dalam perkhidmatan pengangkutan awam kendaliannya

Prasarana sedia ketatkan semula SOP dalam perkhidmatan pengangkutan awam kendaliannya

Memandangkan kebelakangan ini, kes positif COVID-19 meningkat kembali ke dua digit hingga menimbulkan kebimbangan ramai, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) bersedia memperketat semula prosedur operasi standard (SOP) dalam pengangkutan awam yang dikendalikannya jika diarahkan oleh kerajaan.

Pengerusi Kumpulan Prasarana Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata ini termasuk mengurangkan kapasiti penumpang.

“Kita akan patuhi, tidak jadi masalah,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau berkata demikian ketika ditanya oleh pemberita mengenai persediaan Prasarana sekiranya kerajaan kembali mengetatkan SOP seperti yang dilaksanakan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa pertama berikutan peningkatan kes COVID-19 sejak kebelakangan ini.


Pada 4 Mei lalu, Prasarana mengumumkan semua perkhidmatannya beroperasi mengikut waktu normal daripada pukul 6 pagi sehingga tengah malam selepas ia dikurangkan ekoran pelaksanaan PKP sejak 18 Mac 2020. Ia adalah susulan keputusan Kerajaan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi membuka semula sektor ekonomi secara berperingkat.

Manakala pada 23 Julai lalu, Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan pemakaian pelitup muka akan diwajibkan di kawasan sesak seperti pengangkutan awam serta tempat-tempat awam. Beliau menjelaskan keputusan itu dibuat melihat kepada kadar peningkatan kes yang mula kembali meningkat selain pematuhan rakyat terhadap SOP semakin berkurangan.

“Kadar pematuhan SOP di kalangan orang ramai semakin menurun termasuk di dalam pengangkutan awam termasuk pemakaian pelitup muka dan penjarakan sosial dilihat tidak dipatuhi.

“SOP di tempat-tempat awam yang bersesak tidak diendahkan oleh segelintir pihak jadi kerajaan membuat keputusan untuk mewajibkan pemakaian pelitup muka bermula 1 Ogos di kawasan awam yang sesak,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required