Audi S3 Sedan, Sportback 2021 diperkenal – pesaing AMG A35 dengan kuasa 310 PS dan 400 Nm tork, AWD

Audi S3 Sedan, Sportback 2021 diperkenal – pesaing AMG A35 dengan kuasa 310 PS dan 400 Nm tork, AWD

Sekiranya anda mencari alternatif bagi Mercedes-AMG A 35 atau BMW M135i xDrive, ini adalah pesaingnya yang baru diperkenalkan di Eropah iaitu Audi S3 2020. Sama seperti sebelum ini, ia masih ditawarkan dalam bentuk badan Sportback dan Sedan, dengan harga bermula 46,000 euro (RM227k).

Model ini digerakkan oleh enjin empat silinder 2.0 liter TFSI berkemampuan 310 PS dan 400 Nm, dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan S-tronic secara standard untuk menyampaikan kuasa kepada semua tayar. Catatan pecutan 0-100 km/j dan laju maksimum kedua-dua model adalah sama, iaitu 4.8 saat dan 250 km/j.

Beberapa mod pemanduan ditawarkan pada S3, dengan tahap prestasi serta kemampuannya mampu berubah dalam setiap mod. Pada bahagian suspensi, unit standard dapat merendahkan badannya sebanyak 15 mm, tetapi pemilik boleh menaik taraf kepada suspensi sport S yang mempunyai kawalan penyerap. Menurut Audi, beza antara keselesaan dan dinamik pada kereta ini adalah luas berbanding S3 sebelum ini, sekaligus menjadikannya lebih fleksibel.

Audi S3 Sedan, Sportback 2021 diperkenal – pesaing AMG A35 dengan kuasa 310 PS dan 400 Nm tork, AWD

Booster brek baru telah dipasang untuk memberikan kuasa henti lebih kuat, sementara cakera pula kini menggunakan unit berliang. Dalam keadaan standard angkup brek berwarna hitam, tetapi juga boleh dipilih dengan warna merah. Rim adalah unit 18 inci dan boleh dinaik taraf kepada unit 19 inci.

Pada aspek rekaan, versi “Edition One” berwarna Python Yellow dan Tango Red seperti dalam gambar dipasang dengan rim 19 inci dan kemasan hitam, gril Singleframe, pelindung cermin sisi aluminium, lampu LED (boleh dinaik taraf kepada unit Matrix LED) dan empat muncung ekzos.

Bahagian kabin pula kebanyakannya masih sama seperti A3 Sportback dan Sedan biasa, tetapi mempunyai kelengkapan khas lebih sporty. Versi Edition One ini mendapat tempat duduk yang dibalut kulit Nappa baru sementara model biasa menggunakan fabrik kitar semula daripada botol PET.

Di hadapan pemandu terdapat stereng yang dibalut kulit dan mempunyai bentuk rata di bawah, sementara paparan instrumen pula adalah unit digital 10.25 inci. Ini adalah unit yang diberikan standard, tetapi pemilik juga boleh menaik taraf kepada Audi Virtual Cockpit Plus yang menggunakan unit paparan 12.3 inci resolusi tinggi.

Kemudiannya di bahagian tengah papan pemuka terdapat pula skrin sesentuh 10.1 inci yang disengetkan sedikit ke arah pemandu. Sama seperti A3 biasa, unit juga menggunakan sistem operasi MIB 3, lengkap dengan fungsi sambungan LTE dan hotspot Wi-Fi. Kelengkapan lain yang boleh ditambah adalah seperti pakej lampu suasana, head-up display berwarna dan sistem bunyi Bang & Olufsen.

Akhir sekali, S3 baru ini dilengkapi dengan pelbagai sistem keselamatan, yang termasuk Audi Pre Sense Front, Swerve Assist dengan Turn Assist, serta Lane Departure Warning secara standard. Ia juga boleh ditambah dengan fungsi lain seperti amaran tukar lorong, trafik dari belakang serta Park Assist.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required