Model ini namanya Farizon FX. Ia merupakan versi trak pikap bagi Geely Boyue Pro. Ini projek apa sebenarnya? Adakah betul hasil dari Geely sendiri atau ada syarikat lain yang “cilok” penampilan Boyue Pro dan ubah jadi trak?

Menurut CarNewsChina, Farizon merupakan cabang jenama kenderaan komersial untuk Geely. Memang, sebelum ini pun banyak kenderaan komersial selalu ditampilkan sebagai berkongsi ciri dan imej dari kenderaan penumpang, tetapi untuk Farizon ini sedikit lain macam nampaknya.

Dari segi rupa depan, tak ada apa yang berubah daripada Boyue Pro hanyalah ada bahagian gril, serta tambahan bahagian belakang untuk menjadikannya sebuah trak. Selebihnya – dari segi rekaan dan penampilan – 80% adalah Boyue. Lihat dari tepi, yang dapat kita lihat hanyalah satu profil yang agak pelik.

Bahagian belakangnya pun tak ada apa yang terlalu berbeza, rekaan yang digunakan selalu dapat kita lihat pada trak-trak pikap lain dalam pasaran. Lampu vertikal, bampar pemijak yang besar serta pemegang pintu krom dengan nama Geely tertera padanya.

Ruang truck bed di belakang juga tidaklah terlalu luas, dengan sport bar sekali. Lantainya ada bahagian yang menggunakan kayu, dan tak lupa juga ada penutup untuk ruang barangan tersebut. Satu hal yang mungkin menarik tentang trak ini berbanding versi SUV-nya adalah saiz ruang kabin langsung tidak diubah; untuk keselesaan.

Farizon FX ini menggunaan enjin 1.8 liter turbo yang sama pada Boyue Pro. Ia menghasilkan sebanyak 181 hp dan 300 Nm tork. Kotak gear pula menggunakan jenis automatik tujuh-kelajuan klac basah. Model ini dijual pada harga dari 126,900 yang hingga 136,900 yuan di China (RM77,124 hingga RM83,202).