Audi A3 Sportback 40 TFSI e – PHEV berkuasa 204 PS

Audi A3 Sportback 40 TFSI e – PHEV berkuasa 204 PS

Audi A3 Sportback generasi keempat telah dilancarkan bulan Mac lalu, dan kini pengeluar dari Jerman itu menambah versi PHEV baginya, dipanggil sebagai A3 Sportback 40 TFSI e. Enjin pembakaran dalaman pada model ini adalah unit empat silinder 1.4 liter TFSI, yang mampu menghasilkan kuasa 150 PS dan 250 Nm tork.

Enjin ini kemudiannya dibantu dengan motor elektrik permanently excited synchronous (lebih ringan dan kompak berbanding sebelum ini) yang disepadukan dalam transmisi klac berkembar S Tronic enam kelajuan, untuk menghasilkan 80 kW dan 330 Nm tork. Secara keseluruhannya, penggerak kereta ini menyediakan 204 PS dan 350 Nm tork dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 7.6 saat dan laju maksimum 227 km/j.

Bateri lithium ion 13 kWh untuk sistem PHEV itu terletak di bawah tempat duduk belakang, dan menurut Audi, sel prismatic padanya menawarkan 48% lebih kepadatan tenaga berbanding sebelum ini dan menyediakan jarak gerak sehingga 66 km (lebih 20 km) dalam satu cas penuh. Apabila kereta dihidupkan, ia akan terus bermula pada mod EV.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e – PHEV berkuasa 204 PS

Dalam mod elektrik juga, ia boleh mencecah kelajuan sehingga 140 km/j. Semasa kereta bergerak dalam kelajuan rendah, bunyi khas Acoustic Vehicle Alert System akan dikeluarkan secara automatik. Untuk penggunaan bahan api, Audi memberitahu ia boleh mencatat 1.5-1.4 liter bagi 100 km dan pembebasan CO2 31 g/km.

Kuasa maksimum yang boleh digunakan untuk mengecas A3 Sportback 40 TFSI e ini adalah 2.9 kW dan ia akan mengambil masa sekitar empat jam untuk penuh. Terdapat juga sistem penjanaan semula kuasa brek – motor elektrik itu boleh menghasilkan kuasa memperlahankan kenderaan sehingga 0.3 g.

Seperti kebanyakan model Audi lain, A3 Sportback 40 TFSI e ini juga mendapat pemilih mod memandu secara standard yang menyediakan pilihan Comfort, Auto, Dynamic dan Individual. Dua lagi mod hibrid tambahan adalah Battery Hold dan Battery Charge.

Kelengkapan standard yang diberikan pada model ini adalah termasuk lampu jenis LED (boleh dinaik taraf kepada unit Matrix LED), rim 16 inci (boleh dinaik taraf kepada unit 17 dan 18 inci), serta paparan instrumen dan infotainmen khas. Pemilik juga boleh menggunakan aplikasi myAudi untuk mengetahui waktu mengecas dan mengawal suhu kenderaan dari jauh.

Selain daripada itu, kereta ini juga boleh dipilih dengan kelengkapan seperti head-up display, tempat duduk sport serta bumbung panoramik. Pada bahagian keselamatan, ia dilengkapi dengan Audi Pre Sense hadapan, Lane Departure Warning, Turn Assist dan Swerve Assist. Adaptive Cruise Assist pula disediakan sebagai pilihan tambahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required