Hyundai Sonata 2020 dipertonton di Malaysia – 2.5 MPI

Hyundai Sonata 2020 dipertonton di Malaysia – 2.5 MPI

Nampak gayanya, Kona bukanlah satu-satunya model yang bakal dilancarkan oleh Hyundai-Sime Darby Motor tidak lama lagi. Beberapa hari lalu, syarikat ini telah pun mempertontonkan model Sonata baharu. Diimport sepenuhnya dari Korea Selatan, DN8 generasi kelapan yang berada dalam kategori sedan segmen-D yang tidak begitu meriah pasarannya di sini, tapi masih memberikan persaingan sihat buat pencabarnya termasuk Toyota Camry, Honda Accord dan Volkswagen Passat.

Buat masa ini, ia hanya didatangkan dengan satu tahap kemasan sahaja, dijanakan oleh enjin baharu 2.5 liter Smartstream MPI empat-silinder petrol. Ia mampu memberikan kuasa hingga 180 hp pada 6,000 rpm dan tork 232 Nm pada 4,000 rpm, dengan pacuannya disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik enam-kelajuan.

Sonata baharu ini kelihatan lebih berketerampilan berbanding model sebelumnya. Ia merupakan model pertama yang mengetengahkan bahasa rekaan Sensuous Sportiness ciptaan Hyundai yang terkini, ibarat gaya ala coupe empat-pintu YF generasi ke-enam.

Pada bahagian hadapannya, kelihatan gril Cascading yang lebih lebar dan agresif, disambungkan dengan lampu utama LED trapezoidal yang nipis melunjur ke atas sehingga gerbang roda hadapan. Jaluran bonet krom yang lebih berkarakteristik ini juga mempunyai fungsi baharu untuk menyembunyikan lampu nyalaan siang LED.

Hyundai Sonata 2020 dipertonton di Malaysia – 2.5 MPI

Manakala untuk bahagian sisinya, garisan bumbung yang rendah selari dengan garisan sisi yang melengkung, menampakkan permukaan yang cembung pada kereta ini. Lampu belakang berbentuk-C pula seakan macam Honda Civic, bersatu menerusi jaluran bawah butnya.

Sonata yang memasuki pasaran dalam bentuk standard, namun ia telah didatangkan dengan imej yang lebih konservatif termasuk dengan jaluran krom lebar sepenuhnya dan paip ekzos tersembunyi. Ia turut ditampilkan dengan roda aloi 18-inci.

Bagi dimensinya, Sonata ini sedikit besar berbanding model sebelumnya. Ia berukuran 4,900 mm panjang dan 1,890 mm lebar, iaitu 45 mm lebih panjang dan 25 mm lebih lebar. Malah jarak rodanya juga lebih panjang sebanyak 35 mm, kini 2,840 mm. Walau bagaimana pun, ia lebih rendah sebanyak 30 mm iaitu pada 1,445 mm, yang memberikan imej lebih dinamik bagi kereta ini.

Di dalamnya, ia dibentangi papan pemuka yang lebih nipis, dengan konsol tengah yang agak tinggi dan skrin sesentuh infotainmen freestanding. Unit paparan kelihatan lebih menarik dengan skim warna dua tona, dengan papan pemuka dan tempat duduk balutan kulit berona perang. Skrin sesentuh lebih kecil, bersaiz lapan-inci ditampilkan berbanding unit paparan 10.25 inci untuk pasaran lain, tetapi masih menyokong fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Hyundai Sonata 2020 dipertonton di Malaysia – 2.5 MPI

Sentuhan unik lain termasuklah pemilih gear dengan push-button dan pengecas tanpa wayar Qi yang mampu mengelakkan telefon pintar menjadi terlebih panas. Ciri standard lain termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, tempat duduk larasan kuasa dengan fungsi memori untuk bahagian pemandu, kawalan suhu dwi-zon dengan corong udara di belakang, bilah pengelap cermin dan lampu auto, cermin pandang belakang anti-silau, paparan instrumen 12.3-inci dan sistem kamera 360-darjah.

Di bawah hudnya, Sona menggunakan platform generasi ketiga baharu yang membuatkan kereta ini lebih ringan dan tegar. Terdapat struktur lintasan pelbagai-beban dan penggunaan material keluli berketahanan tinggi, di mana ia mempertingkatkan keselamatan sekiranya kemalangan, dan mengurangkan bunyi bising, getaran dan kekerasan. Menurut Hyundai, geometri suspensi dan stereng juga telah ditambah baik untuk meningkatkan kestabilan dan respon pengendalian.

Bagi aspek keselamatannya, Sonata diberikan Paparan Pandangan Titik Buta baharu, yang berfungsi seperti Honda LaneWatch tetapi dengan dua elemen berbeza. Ia menggunakan kamera yang diletakkan di kedua-dua belah sisi kereta, memberikan paparan kepada kluster instrumen, berbanding skrin infotainmen.

Ia juga didatangkan dengan enam beg udara dan kawalan kestabilan, tetapi tidak dilengkapi bantuan pemanduan Hyundai SmartSense yang menampilkan ciri termasuk brek kecemasan sendiri. Sayangnya, ciri ini tidak ditampilkan sedangkan Kona 1.6 TGDI yang jauh lebih murah pun dilengkapi aspek keselamatan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required