GALERI: Hyundai Kona 2.0 MPI Mid – set gambar pertama varian NA spesifikasi tempatan, 149 PS

GALERI: Hyundai Kona 2.0 MPI Mid – set gambar pertama varian NA spesifikasi tempatan, 149 PS

Semalam, Hyundai Sime Darby Motors telah memberikan kami peluang untuk memandu sebentar model Kona yang akan dilancarkan secara rasmi tidak lama lagi, dalam dua versi iaitu turbo dan NA. Peluang ini juga memberikan kami kesempatan untuk melihat SUV segmen B ini dalam versi pasaran tempatan, atau lebih tepat lagi varian 2.0 MPI.

Varian ini terletak di tengah, dengan di bawahnya terdapat varian 2.0 MPI sebagai varian permulaan dan 1.6 T-GDI sebagai varian paling tinggi. Setakat ini, harga untuk semua varian masih belum diberitahu, tetapi Kona akan dijual dengan harga bermula sekitar RM115,000

Dengan hanya melihat kepada unit ini, varian Mid nampaknya akan menerima kelengkapan paling banyak bagi varian T-GDI. Ia nampak sama sahaja dari luar, termasuklah untuk lampu LED, lampu kabus, skid plate warna perak dan rim 18 inci (varian asas menggunakan rim 17 inci). Hanya rel bumbung sahaja yang cuma akan diberi kepada varian paling tinggi.

GALERI: Hyundai Kona 2.0 MPI Mid – set gambar pertama varian NA spesifikasi tempatan, 149 PS

Bahagian dalam juga sama, di mana varian Mid datang dengan skrin sesentuh tujuh inci untuk sistem infotainmen, dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, dan sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, pengawal suhu satu zon, tempat duduk pemandu larasan kuasa dan head-up display. Yang tiada cuma pengecas Qi tanpa wayar, cermin pandang belakang malap sendiri serta balutan kulit (varian ini menggunakan bahan kulit campuran).

Satu bahagian yang kekurangan pada varian Mid adalah sistem keselamatan. Ia tidak mendapat pakej bantuan pemandu SmartSense seperti T-GDI, yang termasuk Autonomous Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki, Lane Keeping Assist dan lampu tinggi automatik. Walaubagaimanapun, ia masih dilengkapi dengan Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, kamera belakang, enam beg udara dan Stability Control.

Sementara varian paling tinggi menggunakan enjin empat silinder turbo 1.6 liter berkuasa 177 PS/265 Nm tork dan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan, varian Mid ini pula menggunakan enjin NA 2.0 liter. Ia mampu menghasilkan kuasa 149 PS pada 6,200 rpm dan 180 Nm tork pada 4,500 rpm, dengan kuasa dihantar kepada dua roda hadapan menggunakan transmisi automatik enam kelajuan.

Pilihan warna adalah berbeza bergantung kepada varian. Varian paling asas cuma akan ditawarkan dalam warna Phantom Black dan Chalk White, manakala varian lain akan turut mendapat Tangerine Comet, Blue Lagoon dan Dark Knight seperti dalam gambar. Varian T-GDI juga akan mendapat pilihan warna dua tona Ceramic Blue.

Varian T-GDI yang anda lihat dalam galeri di bawah pula adalah kereta sama yang dibawa ke pameran Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) pada tahun 2018, dan pelekat samaran itu digunakan bagi menyembunyikan warna Acid Yellow yang tidak dibawa masuk ke negara kita.

GALERI: Hyundai Kona 2.0 MPI Mid

GALLERY: Hyundai Kona 1.6 T-GDI (spesifikasi luar)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required