Honda Accord 1.5 Turbo kini sedan segmen-D paling laris di M’sia – 920 tempahan, 40% bahagian pasaran

Honda Accord 1.5 Turbo kini sedan segmen-D paling laris di M’sia – 920 tempahan, 40% bahagian pasaran

Selepas enam bulan masuk ke pasaran tempatan, dilancarkan pada Februari lalu, Honda Accord generasi kesepuluh kini merupakan sedan segmen-D paling laris di Malaysia, dengan menguasai 40% bahagian pasaran (sehingga Jun 2020) kelas berkenaan.

Sehingga kini, Honda Malaysia menyatakan bahawa mereka telah menerima lebih dari 920 tempahan untuk model tersebut, dan hampir 500 unit daripadanya telah pun diserahkan pada pelanggan.

Dari keseluruhan jumlah tempahan itu, 42% daripadanya adalah dari pelanggan yang berada di kawasan tengah semenanjung Malaysia, diikuti selatan dengan 23% dan utara sebanyak 19%. Honda Malaysia turut memberitahu, Accord dengan warna badan Platinum White Pearl menjadi pilihan paling popular, dengan 33% daripada jumlah tempahan adalah dalam warna tersebut.

“Accord diperkenalkan bagi memeriahkan pasaran dan mentakrifkan semula segmennya dengan kombinasi reka bentuk elegan, enjin 1.5L VTEC Turbo yang dipertingkat dan rangkaian lengkap sistem Honda Sensing,” kata pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia, Toichi Ishiyama.

Honda Accord 1.5 Turbo kini sedan segmen-D paling laris di M’sia – 920 tempahan, 40% bahagian pasaran

“Sejak dilancarkan tempahan dan prestasi jualan model flagship ini telah meningkat secara beransur-ansur, di mana sumbangan terbesar adalah ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPD) dan terus membantu momentum,” tambahnya lagi.

Seperti model generasi sebelumnya, Accord dihasilkan secara pemasangan tempatan menerusi fasiliti Honda yang terletak di Melaka. Namun model ini hanya ditawarkan dalam satu pilihan enjin, iaitu unit 1.5 liter VTEC Turbo, menghasilkan 201 PS dan tork maksima 260 Nm. Kuasa dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear CVT automatik Earth Dreams, memboleh ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 9.1 saat (9.0 saat untuk model lebih rendah 1.5 TC) sebelum mencapai kelajuan maksima 190 km/j.

Bagi sistem keselamatan pula, semua varian Accord dilengkapi enam beg udara, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), ABS, EBD dan Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan penderia parkir hadapan/belakang bersama kamera parkir pelbagai sudut, brek parkir elektrik dengan fungsi Brake Hold serta Pemantau Tumpuan Pemandu.

Honda Accord 1.5 Turbo kini sedan segmen-D paling laris di M’sia – 920 tempahan, 40% bahagian pasaran

Bagi model 1.5 TC-P, Accord diberikan pakej lengkap sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari sistem seperti cruise control adaptif, Low Speed Follow (LSF), Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB).

Model tertinggi ini juga diberikan tambahan sistem parkir separa-automatik Smart Parking Assist dengan Brake Assist di belakang, pemantau lintasan trafik belakang, kamera pemantau 360-darjah dan juga kamera Honda LaneWatch.

Model asas Honda Accord 1.5 TC dijual pada harga RM178,203, manakala varian tertinggi 1.5 TC-P pula berharga RM187,390. Harga yang dinyatakan ini sudahpun dikecualikan dari cukai jualan yang diumumkan kerajaan, dan akan kekal sehingga 31 Disember 2020. Tanpa insentif berkenaan, Accord akan dijual pada harga masing-masing RM185,900 dan RM195,900.

Untuk lebih perincian dan perbezaan spesifikasi serta lain-lain berkenaan Honda Accord generasi ke-10 ini, anda boleh lawati laman CarBase.my.

GALERI: Honda Accord 1.5 TC-P 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required