Volvo patenkan rekaan posisi pemandu bervariasi

Volvo patenkan rekaan posisi pemandu bervariasi

00170001

Volvo ditemui memfailkan paten teknologi yang pelik di Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat – rekaan tersebut menunjukkan teknologi yang membolehkan sebuah kereta itu mempunyai tempat duduk pemandu yang boleh diubah dengan mudah tidak kira pada sebelah kiri, sebelah kanan, malah pemandu turut boleh duduk di bahagian tengah!

Dalam fail yang dihantar oleh Volvo kepada pejabat berkenaan yang ditemui oleh ahli dari forum pemilik Rivian, rekaan ini adalah berkaitan dengan teknologi kereta pemanduan sendiri (autonomous), dan ia turut menyebut berkenaan lima tahap autonomous yang telah dibangunkan oleh Persatuan Jurutera Automotif (SAE).

Lima tahap berkenaan bermula dari tahap 0 di mana semua perkara adalah dikawal oleh pemandu, tahap 1-4 gandingan antara manusia dan komputer, sehingga ke tahap 5 yang menyaksikan semua kawalan dibuat secara automatik tanpa sebarang bantuan manusia.

Menurut Volvo, ketikan kenderaan itu dalam mod yang dipandu oleh manusia (Tahap 0-2), pemandu boleh berada pada sebelah kiri atau kanan, bergantung pada undang-undang dalam sesebuah negara di mana kereta itu berada. Walau bagaimanapun, untuk kenderaan yang ditawarkan dengan mod autonomous tahap 3-5, kawalan tidak semestinya dibuat dengan kawalan pemandu manusia yang biasa, dan dalam berberapa situasi, pemandu manusia mungkin tidak perlu duduk di tempat pemanduan konvensional.

Oleh itu, posisi pemandu bervariasi yang boleh berubah dengan mudah seperti yang ditunjukkan pada paten ini akan memberikan lebih tahap fleksibel pada kereta-kereta yang diberikan sistem autonomous tahap tinggi, khususnya dalam situasi di mana pemandu manusia sudah tidak diperlukan untuk mengawal kereta.

Secara teori, Volvo mengatakan bahawa roda stereng yang menggunakan teknologi steer-by-wire (tidak memerlukan kolum stereng mekanikal konvensional) boleh dialihkan dengan satu rel merentasi papan pemuka, membolehkan ia dialihkan dari sisi ke sisi.

Volvo patenkan rekaan posisi pemandu bervariasi

00170001

Bahagian roda stereng yang boleh dialih tersebut dilihat turut bersama tuil gear dan tuil-tuil kawalan lain. Jika bahagian hadapan diberikan tempat duduk jenis bench, stereng turut boleh diposisikan pada bahagian tengah.

Paten ini turut menunjukkan satu lagi sistem di mana tuil gear turut berada pada rel tetapi tidak bersama roda stereng, manakala tempat duduk hadapan boleh direka sama ada dalam bentuk kekal atau turut diletakkan pada rel – bagaimana sebenarnya ia berfungsi masih belum dinyatakan dengan jelas.

Untuk kawalan pedal kaki pula, fail paten ini menyatakan bahawa pedal konvensional masih lagi boleh digunakan, tetapi dengan kaedah lebih canggih menggunakan pad penderia pada panel lantai, membolehkan ia diaktifkan mengikut posisi roda stereng.

Volvo patenkan rekaan posisi pemandu bervariasi

00170001

Manakala untuk panel paparan instrumen pula, Volvo memberikan dua pilihan. Pertama, ia boleh direka dengan paparan digital yang dihasilkan lebar mengikut keseluruhan lebar papan pemuka, bagi memberikan maklumat pemanduan yang penting bergantung di mana posisi pemandu.

Satu lagi rekaan adalah dengan menempat satu paparan instrumen bersaiz biasa yang bergerak sekali mengikut posisi roda stereng.

Walau bagaimanapun, setelah paten ini difailkan, ia bukan bermaksud teknologi tersebut sah untuk dibangunkan dan diterapkan pada model produksi akan datang. Buat masa sekarang Volvo masih belum membuat sebarang pengumuman untuk memperkenalkan teknologi posisi pemandu bervariasi ini pada model-model produksi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required