Brunei kenakan caj kemasukan untuk rakyatnya dan warga asing di sempadan darat Sarawak-Brunei

Brunei kenakan caj kemasukan untuk rakyatnya dan warga asing di sempadan darat Sarawak-Brunei

Mulai 1 Oktober lalu, kerajaan Brunei telah mengenakan Caj Perkhidmatan (CaP) dan Pas Perjalanan Kerap (FCP) bagi rakyatnya dan warga asing yang merentasi sempadan darat Sarawak-Brunei. Menurut Jurucakap Konsulat Jeneral Brunei di Kuching, CaP dengan kadar bayaran B$3 (RM9.30) akan dikenakan terhadap individu setiap kali melintasi pos sempadan.

Bagi individu warga Brunei, Malaysia dan warga negara asing yang melakukan perjalanan kerap sekurang-kurangnya 15 kali sebulan untuk tujuan pekerjaan atau persekolahan adalah layak untuk memohon FCP.

“Pas itu boleh dipohon secara dalam talian menerusi portal Jabatan Perdana Menteri Brunei Darussalam (www.pmo.gov.bn/travelportal). FCP boleh dipohon untuk tempoh satu, tiga atau enam bulan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Jelas beliau, kadar FCP untuk tempoh sebulan bagi pekerja adalah B$50 seorang, manakala pelajar B$30 seorang. Bagi FCP dengan tempoh sah tiga bulan pula, kadar bayarannya adalah B$150 untuk pekerja, B$90 untuk pelajar, manakala untuk tempoh enam bulan pula B$300 untuk pekerja dan B$180 untuk pelajar.

“Pengguna yang lain pula akan dikenakan kadar caj sebanyak B$3 seorang setiap kali melintasi pos-pos kawalan sempadan. Bagaimanapun katanya, pengecualian CaP diberikan kepada kenderaan milik kerajaan Malaysia atau kerajaan Sarawak bagi tujuan kegunaan rasmi, kenderaan bomba, ambulans, polis, kenderaan membawa jenazah dan kanak-kanak berumur dua tahun ke bawah,” katanya.

Dalam masa yang sama, permohonan bagi pengecualian CaP bagi kes-kes khas boleh dipohon melalui pejabat Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Negara Brunei Darussalam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required